Hej! Jag har sökt efter en del info kring bolånet för Nordnets Private banking kunder. Jag undrar hur de gör sina värderingar av villor, jag har bara fått fram att detta sker enligt online försäljningsstatistik, troligtvis via UC. Är det någon här som själv fått bolån för villa via Nordnet PB och kan tala om hur värderingen sett ut samt ifall värderingen ligger i linjen med exempelvis Boolis Värdeindikator?
Ja, har det lånet och det var inga konstigheter. De gjorde en egen värdering som låg strax under värderingen jag fick av en lokal mäklare.
Har lånet sedan några år. Endast lån som överflyttats från annat låneinstitut, gällde när jag flyttade t Nordnet.
Poängen är väl relativt låg räntesats när hushållets och ev eget företags kapital räknats samman.
När jag frågat om utökat lån verkar de inte ”kinkiga” eller överdrivet strikta men Max 50% belåningsvärde
Tack för svaret. Jag har haft ett lån via Nordnet PB för en bostadsrätt, där upplevde jag att deras värdering låg i det övre spannet och var generös.
Nu har jag fått möjlighet att köpa en villa utanför marknaden under vad Booli anser vara marknadspris. Därav vill jag få en uppfattning om vilken nivå värderingen hamnar på.
I mitt case ligger Boolis värdering på ca 7.5m och jag väntas ge 6m. Med 50% belåning så bör jag därmed kunna låna 3.75m och lägga in 2.25 kontant. Om jag tänker rätt så är förutsättningen för scenariot att värderingen baseras på statistik som är i linje med booli/hemnet värdering.
Än är det i skarpt läge så det är därför jag söker lite reflektioner här på forumet.
Du tänker fel.
Ingen bank kommer värdera högre än vad du faktiskt betalar för fastigheten.
Hur tänker du då? Det centrala i min situation är att köpet av flera anledningar sker privat utanför marknaden till ett pris som inte reflekterar marknadsvärdet.
I det fall där en person ärver, eller belånar upp en bostad som har inget eller lågt ingångsvärde så bör rimligtvis banken ta hänsyn till marknadsvärdet istället för ingångsvärdet. Bör det inte vara en liknande situation i mitt fall? troligtvis landar en mäklarvärdering på 7-8m och det mindre grannhuset såldes i somras för 9m.
Vilka är anledningarna? Banken kommer att undra.
Det är en relativt närstående äldre person som ser detta som en flexibel lösning där överlåtelse, flytt och tömning av bohag sker på egna villkor. Inga lån finns heller på huset och priset vi diskuterat är en nivå som känns ”tillräcklig” för säljaren.
Jag klassificerar mig för den bästa räntesatsen när företagets tillgångar räknas med och ser därför detta som en väldigt attraktiv lösning. Om banken tänker som jag vill sägas.
Ja, ok.
Du undrar om banken självmant kommer att värdera fastigheten högre än det faktiska försäljningspriset. Det kommer inte att hända. Det blir upp till dig att argumentera för en högre värdering.
Var medveten om att köp av fastighet till underpris säkerligen triggar varningslampor för penningtvätt hos bankerna.
Tack för input, ja den aspekten har jag inte reflekterat över, men självklart kan det se så ut från bankens perspektiv, speciellt i dagens samhälle.