Jag tycker det borde finnas en regel som säger att man inte får anklaga om AI/bot offentligt i tråden, utan det måste flaggas.
Har man lagt massa jobb på att skriva en välformulerad eller lång postning och så får man ”Är det AI?” tillbaka direkt så smutsar det ner posten på på ett sätt som inte går att rädda. Det går inte att bevisa att något är AI-skapat, men det går tyvärr inte att motbevisa heller.
Som jag sade i PM till dig så har vi tagit hänsyn till det du skriver, och jag skrev att du inte fått någon varning. Jag förstår faktiskt inte varför du är orolig att bli bannad. Inlägg tas bort eller döljs för att de är offtopic hela tiden utan att man blir bannad.
Vi är tacksamma för att du pekat ut att det kan vara en bot som skapat tråden. Vi har helt enkelt gjort en annan bedömning.
Använd hellre flaggningsfunktionen än att skriva direkt i tråden. Diskussion om moderering är alltid off-topic direkt i tråden. Moderatorer läser alla flaggor vi får in. Ibland håller vi med om flaggorna, ibland inte.
Jag förstår att det kan upplevas frustrerande att moderatorerna gör en annan bedömning än du TS, men de kan ha rätt. Angående “skrivet av AI”: jag stod bredvid min tonåring när hen skulle skicka ett viktigt mail nyligen. Såg hur hen skrev och gav själv tips på omformuleringar. En kontrolltjänst bedömde att det var 100% sannolikhet att texten var AI-genererad men det sjönk till 97% efter att vi ändrade från er till du på två ställen.
Vilken? Hur ser man det? Skulle gärna vilja veta hur man avgör sånt för jag har dålig koll. Kan du visa några exempel?
Jag känner mig lurad när jag läst eller sett något som visar sig vara fejk. Kan knappt titta på roliga videoklipp längre för jag tänker bara att det är AI. Skittråkigt.
Det är egentligen inte viktigt för diskussionen men tråden det handlar om är denna:
Vi vet såklart att Internetforum drabbas av både bottar och troll. Definitionen av ett troll är någon vars syfte är att skapa osämja eller på andra sätt förstöra diskussionerna i ett forum.
Grejen är att det ibland är svårt att se skillnad och den här gången har vi moderatorer helt enkelt gjort en annan bedömning. Det jag personligen gör som ett slags första tanke är: Skadar den här tråden forumet? Om svaret är “nej” så kan vi vara ganska snälla i hur vi tolkar det hela. Sen kollar vi på en rad olika datapunkter och information som finns inbyggt i forumets modereringsverktyg. Vi bedömer också hur användaren brukar bete sig över flera trådar. Helt enkelt en helhetsbedömning. I det här fallet finns det väldigt lite som tyder på att det skulle vara en bot.
Även om det är en bot eller ett troll så är tråden inte superskadlig.
Om det inte är en bot eller ett troll så är det alltså en användare som ställer en fråga som hen behöver hjälp med. Då är det direkt skadligt för forumet att skrämma bort användaren.
Slutligen vill jag säga att ni gärna får flagga trådar och inlägg som ni misstänker är fejk! Flaggor är det lättaste sättet för oss moderatorer att hålla koll. Men det är också möjligt att skicka ett PM till @moderatorer eller direkt till någon av oss som modererar.
Anmäl inlägg, ingen vits att tomt anklaga riktigt folk för att vara bottar. Kan garantera att moderatorerna har bättre verktyg för att säkerställa vad som är bot och individ än gemene forumslösurfare.
Självfallet så finns det ingen vits att vi snackar med bottar på nätet. Det löser de så bra själva nämligen.
På ett annat forum där jag är aktiv har jag observerat en trend där vissa användare har en tendens/fluga att anklaga nya användare för att vara bottar. Argumenten är oftast att bara en bot skulle registrera sig med det användarnamnet eller att texten verkar formulerad av AI, etc.
Jag tycker att tråden i fråga verkar genuin och presenterad av en levande människa.
Dessutom skulle jag personligen inte ha något emot en bot som skriver vettiga inlägg, jag skulle vara emot en troll som skriver ett kontroversiellt inlägg för att kunna underblåsa lågorna.
Jag tror inte att jag har sagt att jag blev orolig, eller?
Hur som helst, jag kanske blev lite frustrerad när jag försökte påpeka att en bot skrivit en tråd som massa människor är inne och diskuterar i. När jag försökte påpeka det så blev jag anmäld av en kränkt herre och inlägget doldes. Detta hände ett par gånger.
Men nu har jag lärt mig. Jag ska inte skriva ett inlägg och varna andra, jag ska kontakta en moderator direkt. För om man skriver i tråden så blir det ju off topic, och det ska man ju inte ha. Bra, nu vet jag det.
Anledningen till att jag misstänker att en bot har skrivit ett visst inlägg eller inte håller jag för mig själv, så jag inte bryter mot någon regel.
Stämmer din slutsats så är detta ju ett extremt bra exempel på hur enkelt det är att med modern teknik både påverka beteenden ( skapa diskussion och känslor) och sprida olika typer av budskap eller desinformation / information.
Vill du dela med dig av hur du identifierade TS som en bot så andra kan lära sig?