Är den traditionella 60/40-portföljen död?

Aha, tackar, det var mer än jag visste :see_no_evil:

Jag hade fått för mig att man inte fick ta ut pengar från ISK:t så länge man använde krediten. Då kanske jag ska ta och göra som du säger, och göra mig av med buffertkontot.

Men bara för att fortsätta bråka lite: Tänker du likadant om de tusenlappar jag antar att du har på lönekontot? Alltså, självklart ska man addera dem till slutsumman om man vill ha en jäklat exakt överblick över sina totala tillgångar (förmodligen även husets och bilens värde), men jag tänker att det saknar praktisk betydelse när man resonerar kring fördelningen av tillgångsslag i sitt långsiktiga sparande.

EDIT: Här kommer ett kompletterande exempel som kanske visar varför jag tycker det är rimligt att inte räkna med bufferten:

Säg att jag äger andelar i en guld-ETC till ett värde av 1,5 miljoner och aktier för en halv miljon. Jag har en målfördelning mellan guld och aktier på 50/50, och nu vill jag räkna ut hur jag ska ombalansera. Om jag blandar in buffertkontot ser uträkningen ut så här:

1 500 000 guld + 500 000 aktier + 50 000 buffert = 2 050 000 totala tillgångar
2 050 000 totalt - 50 000 buffert = 2 000 000 tillgångar att ombalansera
2 000 000 - 1 500 000 guld = 500 000 guld som ska säljas

Men… varför skulle jag göra så? Buffertkontot har som sagt ett konstant målvärde, det kommer inte att förändras även om min totala förmögenhet fyrdubblas.

EDIT PÅ EDIT:
Alltså, om jag angav bufferten som procent av totalen hade jag hållit med, men i och med att den är konstant så skulle det bara tjorva till matten utan att tillföra något.