I dagsläget sparar jag både i Länsförsäkringar Global Indexnära och Spiltan Globalfond Investmentbolag.
Är det onödigt att spara i båda? Bör jag sälja av ena globalfonden för att gå in i något annat?
Jag lyckas inte reda ut om dessa två fonder är för lika varandra.
Förutom ovan nämnda fonder så sparar jag även i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Swedbank Robur Ny teknik.
På Morningstar kan man se vilka deras största innehav etc är om man vill jämföra.
Mina tankar om det: Spiltan Globalfond Investmentbolag investerar (precis som namnet antyder) i investmentbolag och därmed blir det som en aktiv förvaltning via dem även om fonden i sig är passiv. Det är andra bolag än det blir i en indexfond som Länsförsäkringarfonden som istället följer de största bolagen främst. Alltså är de olika i sin utformning.
Vill du ha exempel på hur man kan sprida riskerna i sin portfölj kan du t.ex. titta på Nybörjarporföljen eller Barnportföljen här på bloggen.
Riskerna är tillräckligt spridda om man sparar 100% i Global index fond. Det vad man gör med andra fonder att man ökar risken som mäst i getting annat. Mvh
Globala småbolagsfonder har över en längre tid (25 år bakåt i tiden) en mycket liten överprestering mot index. I detta fallet med handelsbankens Småbolag index så är den högre avgiften (0,68%), högre än vad man får i extra avkastning. Anledningen är att Småbolag med faktorn “Tillväxt” drar ner prestandan på hela fonden. Man behöver då hitta en fond som sållar bort dessa företag för att det skall vara värt den högre avgiften över en längre tid (teoretiskt sett).
Jag tror också att avgiften är hög och jag kunde inte hitta en fond med lägre avgift så jag bestämde mig för att inte investera i global småbolag för tillfället. Jag kör med AMF Aktiefond Småbolag.
Det finns billigare ETF:er som följer global småbolagsindex som går att köpa på t.ex. Avanza och nordnet. Ett exempel på en sådan är “iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF”. Denna har en avgift på 0,35%.
Frågan är väl inte om en småbolagsfond som slår sitt index eller inte. Frågan är ju om det är klokt att komplettera sin globala fond med en småbolagsfond och då ska man se till avkastningen. Handelsbankens fond är då inget bra alternativ. Över tid är SEB Sverige småbolag C/R helt outstanding. Den har relativt hög förvaltningsavgift men vad gör det om den visar så fantastisk avkastning.
Fast det beror ju delvis på vilken tidsperiod man tittar på. Den överpresterade främst kring IT-bubblan och senaste åren. Tittar man t.ex. på perioden 2005-2018 var ju både t.ex. Swedbank och AMF bättre.
Det kommer upp som att någon har skrivit i den i princip varje dag. I listan över trådar står det att person (följt av något namn) skrivit, men går jag in på tråden finns det inte något sådant inlägg, varken då eller något dygn senare. Dessutom är det ju en ganska olämplig länk nedan, och med tanke på att detta inlägg ligger top 10 vecka ut och vecka in senaste året kanske det är något som Jan ska göra något åt?
Så vad jag tror som händer med den här tråden att spamlänken fyra inlägg ovan ges högre plats i google desto oftare denna tråd “uppdateras”. Spammaren har hittat ett sätt att uppdatera tråden utan att inlägget syns.