Jag är 50+ och funderar på att ta ett bolån på 3 miljoner (på min obelånade svenska bostad, värd ca 5 miljoner som säkerhet) för att totalrenovera mitt släkthus på Capri.
Mina barn har starka känslomässiga band till huset och därför vill jag bevara det som en plats där vi alla kan samlas några veckor om året.
Stenhuset ligger helt centralt med fin liten trädgård men är idag i princip obeboeligt, men jag har arkitektritningar klara (och snart bygglov) för att skapa en liten källarlägenhet (för husvärd) samt en uthyrningsdel med tre sovrum, tre badrum, kök/vardagsrum.
Jag vill inte själv driva B&B, utan tänkte ha en vän som bor i källarlägenheten och som hyr ut sommarmånaderna (när inte jag själv ör där) med målet att lånet är återbetalt på 10-15? år.
Om jag jobbar alla mina sista 10 år kommer jag ha en god pension+ att mina Lysa-investeringar kommer ha fördubblats. Det ser alltså ljust ut på sikt, men: Tar jag för stor risk ändå? Vad borde jag tänka på innan jag bestämmer mig?
Den stora risken du tar är att pengarna du lägger in inte ökar värdet på huset lika mycket. Vad bedömer du att huset kommer vara värt ifall man säljer det efter renoveringen? Vad bedömer du att det är värt nu? Ifall värdeökningen är minfre än pengarna du lägger in så har du förlorat pengar. Du hoppas kunna tjäna in en del pengar genom att anlita en kompis som fastighetsskötare, men det är ju faktiskt riktigt arbete som både du och din vän lägger in. Ska du räkna i rena pengar så får du fundera på om det finns något mer lönsamt som ni kan lägga er tid på.
Men det finns ju andra fördelar med att renovera. Det är okej att lägga sina pengar på att leva ett gott liv.
Hur skulle du rangordna följande fyra punkter? Vilken är viktigast/intressantast för dig?
Leda ett renoveringsprojekt utomlands
Skaffa en extra inkomstkälla genom att hyra ut lägenheter
Umgås med barnen
Flytta till Capri som pensionär
Jag säger inte att din tänkta satsning är fel, jag säger snarare att alla punkterna kan lösas på andra sätt än att satsa tre miljoner på ett bygge på Capri och vara beroende av en vän som husvärd.
Alla familjer är olika. Ibland skiljer sig praktik från dröm. Hur har ditt och dina barns semestrar sett ut de senaste åren? Brukar ni hänga några veckor tillsammans utomlands varje år? Eller är det en ny tradition som ni behöver skapa?
Du skrivet att dina barn har starka känslomässiga band till huset. På vilket sätt har dessa band påverkat era handlingar de senaste åren? Har ni bara pratat drömskt om det? Eller har ni lagt tid och pengar på att faktiskt vara vid huset?
Kommer den känslomässiga kopplingen till huset finnas kvar efter att huset totalrenoverats?
Hur gör du när din vän inte längre vill/kan vara husvärd?
Det känns som om det saknas lite information för att det ska gå att bedöma. Hur realistiskt/troligt är det att din plan håller?
Att det finns någon som vill driva BnB åt dig?
Att barnen verkligen kommer att vara intresserade av att hänga där? Finns ju alltid en viss risk att de hittar en partner med ett ännu flådigare hus nånstans.
Att du får igen investeringen om du säljer någon gång i framtiden?
Om tex din plan att det ska bedrivas ett bnb i huset inte håller, går det ändå ihop sig ekonomiskt? Det skulle jag bedöma som den största risken att personen som ska driva det ändrar sig. Hur håller planen utan bnb-verksamheten, alternativt om du behöver anställa någon för att driva det?
Rent pengamässigt låter det inte som någon för hög risk. Däremot finns andra risker, t ex att det blir en ständig huvudvärk att försöka få till en fungerande tillsyn på distans samtidigt som du har ditt vanliga jobb att sköta.
Det är ett släktställe, men är du ändå ensam ägare? Om inte, hur löser ni obalansen som uppstår när du lägger in så mycket pengar?
Vad säger barnen och hur nära varandra i ålder och livssituation är de? Ser du framför dig ett fungerande samägande mellan dem när du går bort, eller kommer det leda till konflikter?
Om planen med återbetalning inte håller, kommer du rycka på axlarna eller bli förbittrad?
Jag hade varit orolig över att bli lurad av oseriösa entreprenörer som tar chansen att utnyttja en naiv svensk. Vet inte hur jag hade hanterat det. Men du har kanske koll?
Vad gäller husets värde så känner jag att det på ett sätt inte spelar så stor roll eftersom jag aldrig kommer sälja det. Däremot känns det mer relevant att tänka att jag kan ha regelbundna inkomster från det för att täcka kostnaderna.
Jag tror tror det handlar mer om jag har “tillåtelse” att lägga 3 miljoner lånade “lekpengar” för att ha ett “gått liv”…
…ja precis, praktik och dröm kan skilja sig åt, jag vet…
och vad gäller vad barnen gör i framtiden så vet man ju aldrig det… men jag tror inte barnens band kommer ändras, min stor pojke har åkt dit flera gånger med vänner senaste året o det ger mig glädje även om jag inte fick följa med
Rent vardagsekonomiskt skulle ju allt gå runt på mina sparade pengar och pension i framtiden, men det klart att det skulle vara skönare att känna att jag får tillbaka pengarna…
Jättesvårt utan mer detaljer.
Att bara äga ett hus så långt bort när det väl är lagt pengar på kan vara en stress. Är det redan obeboligt är det lite sak samma men när vattenläcka kan fördärva värde osv.
Planen att kompis ska driva BnB måste nog bort från kalkylen nör du funderar. Även om det kan va bonus nåt år.
Vad skulle du kunna få gjort för 1mkr eller 2mkr? Måste det läggas 3mkr för att få beboligt så kan det knappast nyttjats alls senaste åren? Hur mycket har ni då varit där och finns det en risk att du går lite långt här? Kanske pratar familjen bara gamla minnen utan att tycka att det måste gå att vara där för den skull.
Är detta något du ändp kommer göra vid pension kanske det är lika bra nu så ni kan nyttja det dom 10 åren.
En annan risk när jag läser är, vad händer om lysa inte dubblar sig? Finns ingen garanti för det.
…ja bra frågor!! Jag har redan hållit på att sköta huset på distans de senaste 15 åren och upplevt, vattenläckor och hyresgäster som förstör etc… och ju mer nergånget huset är desto svårare att vara på distans, så jag tänker att om allt är i topp-skick och jag har en trygg person på plats så blir det mindre huvudvärk på distans…
Jag tror att det i grunden handlar om dessa 3 milj lånade pengar definieras som “lekpengar” (för jag skulle ju kunna göra ekonomiskt smartare drag) eller om det ses som att jag faktiskt cirkulerar/investerar pengar (även om jag aldrig kommer sälja huset…)
Om det ses som investering skulle det kännas ok men om det skulle definiera det som “lekpengar” känns det jobbigare…
Utifrån de förutsättningarna skulle jag säga blank NEJ till projektet. Din främsta utmaning har inte med ekonomi att göra. Din främsta utmaning handlar om att få dina barn att prioritera umgänge med dig utomlands. Semesterveckorna går fort och det är långt ifrån alla som prioriterar att hänga med pappa och syskon utomlands.
Om du ska satsa på projektet ska det vara utifrån att din vän inte kan vara husvärd och att dina barn inte besöker huset varje år.
Detta måste man tänka på. Kommer huset att användas som trådskaparen hoppas? Jag har inte alls varit många gånger i föräldrarnas plats vid Medelhavet. Jag trivs att vara där men det tar tid och kostar pengar
En aspekt du bör ha i åtanke om stor del av detta projekt är för barnens skull.
Hur kommer det bli när du och ev fru inte finns längre?
Mina föräldrar plöjde ner aldeless för mycket pengar i ett hus i Italien. Vi hade många fina somrar där som små och dom drömde väll om att det skulle bli detsamma när vi fått barn osv.
Men när föräldrarna inte längre finns är saken inte längre detsamma. Vi åker inte ner och huset är en huvudvärk. All italiensk byråkrati och betala för alla möjliga räkningar samt att ta hand om huset så det inte förfaller.
Bara göra arvskifte på huset har dröjt 2 år och vi är långt ifrån klara. Otroligt bökigt med codice fiscale och bytt efternamn etc. Allt stök har nästan suddat ut de fina minnerna.
Föräldrarna åkte ner flera gånger per år. Vi barn har 4-5 semesterveckor per år och egna barn. Som max skulle det bli 1-2 veckor i huset per år. Inte värt allt fix att hålla huset i skick och kostnaden för det. Då kan man ta in på all inclusive i samma stad istället för samma peng och uppleva minnen i staden istället.
För sammanfatta:
Gå igenom för dig själv om det är för dig? Eller är det för barnens skull? Hur blir det då längre fram?
Eller är det för en dröm att ni ska umgås tillsammans?
Nu är du inte jättegammal och har många år kvar med 50+, men värt att tänka på allafall