Är det livsavgörande att kunna starta värmen i bilen på distans? | RT-undersökning

Problemet med ditt scenario är att om du väcker bilen för att värma den så bör kontaktorn sluta kretsen till högspänningsbatteriet i princip omedelbart, så det kommer inte att dras något mer “kräm” än om du hade startat bilen direkt.

Menar du att elbilar även skulle ha problem med att ladda ur 12V-batteriet om du kör i 10 minuter också?

Som sagt, man kan säkert konstruera en bil som är så urbota dum. Men jag kan bara gå efter min egen erfarenhet med vår bil och där tar det kanske 5s från man fjärrstartar värmen tills man hör batterikontaktorn sluta. Det kan inte dras några mängder med energi under den tiden. Och tittar man vad batterispänningen är i displayen så har jag aldrig sett mindre än 14.7V så länge högspänningsbatteriet är inkopplat. Detta är således bevis på att 12V-batteriet är fulladdat hela tiden.

Har du faktiskt sett en riktig bil som beter sig som i ditt scenario eller spekulerar du bara?