Är det lönt att vidareutbilda sig och vara färdig vid 45 års ålder?

Jag är född 86 och började en 2 årig yh utbildning inom IT förra året, klar nästa år och är då 40 år. Noll IT bakgrund, jobbat inom finans senaste 15 åren. Det som lockade mig med IT va främst arbetsvillkoren. Min största osäkerhet är om jag kan få foten in efter utbildningen då det är extrem konkurrens och företagen är återhållsamma maa macroläget.

Dock så har jag tjänstledigt från min fasta tjänst med bra lön, det va hela orsaken till att jag vågade ta steget, i värsta fall så går jag tillbaka till min stol. Visst kommer det kännas lite småsurt med nya csn lån, men tiden kommer jag inte se som bortkastad då jag haft mer tid för familjen och generellt mindre stress under studierna.

1 gillning

Jag tänkte precis så och började läsa till sjuksköterska men hoppade av ganska fort. Det var på praktiken på sjukhuset när min handledare sa:

“Den dagen du står där med din sjuksköterske-legitimation och har det medicinska ansvaret för 15 patienter.”

(och begår du ett misstag kan du ta livet av människor.)

Och där tänkte jag bara att:

“Jag är jätteglad om någon annan vill ta detta enorma ansvar.”

att jobba som ssk var verkligen inte min grej, jag kände mig som en stressad sekreterare som gav mediciner och dokumenterade på världens sämsta datorprogram. :skull:

Jag är glad praktikerna var tidigt i utbildningen så man fick en känsla för yrket och det var verkligen inget för mig. Jag är iaf GLAD att jag provade så slipper jag tänka: “Tänk om jag bara…”

Nu har jag provat på ssk, krypto (dont go there) och tankar på systemvetare men det dog i sin vagga.

Det känns iaf bra att jag kom fram till att jag inte är en blivande systemvetare på egen hand istället för att någon bara ska krossa ens dröm så fort man yppar den.

Jag får nog återgå till den ursprungliga planen som är att jobba som undersköterska i Norge på sommaren/hösten och åka till Sydost Asien nov till mars.

Vad man än jobbar med blir det ju roligare att jobba om man har ett stort skönt mål att se fram emot. :sunglasses:

4 gillningar

Skulle säga att du hade en dålig handledare när du gav dig in på ssk-praktiken. Men ska inte gå off-topic och prata om det yrket eftersom det inte är aktuellt för dig.

Om du är trött på din arbetssituation eller yrke är det enligt mig alltid värt att jobba mot en annan situation. Speciellt om man är inom vården, jag har träffat tillräckligt med bitter vårdpersonal som tröttnat på sina jobb och både de och deras patienter hade haft det bättre om de bytt jobb tidigare.

2 gillningar

Mina handledare var toppen och jag beundrar dom mycket! Det var bara en insikt jag fick under praktiken. Någon annan får mer än gärna göra det där.

Ja, man har ju stött på sin beskärda del av trött och bitter vårdpersonal. :sweat_smile:

1 gillning

Hej, gjorde ett konto bara för att svara på det här.

Jag tog en tvåårig utbildning efter jag var 30 för att bli utvecklare och det är det bästa jag har gjort, allt med mitt liv är bättre än det var innan förutom att jag inte får in så många steg på dagarna. Med det sagt så hade jag absolut ett visst tekniskt intresse och många i min klass som knappt visste hur en dator såg ut hoppade av.

Men det är en av de underbara grejerna med just IT, det finns ingenting som stoppar dig från att idag gå och köpa en kurs i programmering på till exempel udemy och testa på. Om du gillar det kan du lätt bygga upp en bättre grund än de flesta av dina framtida klasskamrater kommer ha och om det är svintråkigt så vet du redan nu att det inte är för dig.

3 gillningar

Jag klarade inte mig igenom barnböcker i programmering så det är nog över för mig, fast jag tackar varmt för ditt svar! :smiley:

1 gillning

Jag utbildade mig till Teknisk officer inriktning flygplan efter värnplikten, efter 17 år så kände jag att det var dags att gå vidare.
Hamnade i mekanikerbranschen då det är en stor efterfrågan.
Jag är förvisso bra på det, men trivs inte med det. Så för några år sedan kom tanken på att gå en YH-utbildning, men det tog emot att lämna en anställning med okej lön för att börja plugga.
Men nu vi 44 års ålder så har jag gjort slag i saken.
Fördelen med YH-utbildningar är att dom tas fram tillsammans med näringslivet inom områden där det är kompetensbrist. Dessutom är dom mellan 1 till 2,5 år beroende på utbildning. Dessutom är det en hel del praktik, och väldigt många får jobb på sin praktikplats efter utbildningen.

Så ett förslag är att titta på YH-utbildningar som kan vara intressanta.

5 gillningar

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra YH-utbildningar men där jag gick så verkade det inte gå att bli underkänd, om man var närvarande. Jag vet inte hur det påverkar hur företag ser på YH ifs.

1 gillning