Har försökt läsa lite i gamla trådar men blir inte riktigt klok.
Är det lönt med omvänd löneväxling eller inte?
Jobbar statligt och har kåpan extra där jag har möjlighet att löneväxla avsättningen till kåpan extra till löneutbetalning istället. Har en grundlön på ca 39500 kr.
Får då 4,6% extra som gör att beloppet som blir till grund för allmän pension, SGI/vab, övertid och annat som baseras på lönen blir högre. Men “pensionssparandet” i tjänstepensionen minskar. Planen är att själv spara undan större delen av löneväxlingen. Men då kan jag styra över det själv.
Om jag förstår det rätt så är Kåpan Extra just en extra avsättning till pensionen via ett lokalt tilläggsavtal. Det är alltså inte fråga om den ordinarie pensionsavsättningen.
Kåpan Extra är en traditionell försäkring. Här på forumet brukar den sortens lösningar inte vara populära.
Iom att du har lön under brytpunkten borde det inte finnas någon omedelbar nackdel med att ta ut det hela i lön. Möjligen kan det vara bra att kolla upp om/när du kan ändra ditt val. Skulle du senare få högre lön kan kanske Kåpan Extra vara aktuell ändå. Det är en sämre lösning än vanlig löneväxling men om du samtidigt skulle slippa statlig skatt kan det iallafall vara värt att överväga.
Viktigt att tänka på är att det är den totala lönen som ska relateras till brytpunkten, alltså inklusive olika ersättningar man får exempelvis inom Polisen.
Borde vara lugnt även om jag har lite ÖT och så någon månad. Har ju drygt 8000 kr i utrymme efter grundlön+löneväxling. Får ta tag i det helt enkelt. Något jag nog borde gjort för länge sen