Är det några månadsdatum som är smartare att spara på än andra sett till ISK-beskattning?

Är det några månadsdatum som är smartare/mer fördelaktigt att göra insättningar på än andra sett till ISK-beskattning?
Ex. gör det någon skillnad om insättingarna görs den 27:e varje månad eller den 1:e varje månad rent skattemässigt?

Början på månaden, men det är inte så stor skillnad om det inte rör sig om enorma belopp

1 gillning

Tack för svar. Inga enorma belopp, men alla besparingar är väl bra tänker jag, så kan ju lika gärna sätta in det i början som i slutet av månaden.

Jag har faktiskt min stående överföring den 2:e i varje månad. Det är småsummor som sparas, men det är nå’t mysigt med att veta att man via mental bokföring snott åt sig några kronor. :rofl: Dessutom ger det lite utrymme för räkningar, andra överföringar man kan ha och knasiga helgdagar som spökar.

2 gillningar

Nordnets ETF månadsspar är den 5:e, så det blir automatiskt då. Fonder köper jag manuellt runt 25:e, egentligen av ingen anledning alls eftersom jag har ganska varierande inkomster månad till månad, och köpen går ändå via en buffert.

ISK-skatten beräknas vid ingången av varje kvartal, här ett exempel:

Eftersom tiden i marknaden är det viktigaste har jag automatisk överföring samma dag som lönen kommer in.

5 gillningar

Tack för lista :slight_smile:
Hur menar du att “tiden i marknaden är det viktigaste”, skulle du säga att det är bättre att investera den 25:e än ex. 5:e varje månad? Varför?

Om man förväntas få 7-8% per år med sin indexfond så känns det ju dumt att “kasta bort” en halv månad. Bättre att pengarna “sätts i arbete” direkt när lönen kommer. Annars blir ju årliga avkastningen sannolikt lägre.

Frågan om det blir någon besparing.

Räkna på snitt av 7% värdeökning/år så blir det ungefär 0,03% per börsdag i snitt som värdeökning.

0,03% * 5 börsdagar = 0,15% i snitt som missad värdeökning

Skatten per kvartal är 0,375% / 4 = 0,09 %.

I snitt tjännar man 0,06% om man sätter in pengarna den 25:e vs 2:a varje månad :thinking:.

1 gillning

Jag veeeeet, men jag kör å andra sidan in i princip allt och har minimal buffert. Förstör inte min mentala bokföring nu! :rofl:

Efter nyår så blir det mer förmånligt att sätta in pengarna den 2:a vid kvartaletsskifte :innocent: så då stämmer din mentala bokföring :joy:

1 gillning

Man kan ju optimera och sköta det manuellt. Överföra den 23, 24 eller 25 en vanlig månad (beroende på helgen) och den 2 varje beräkningskvartal. :crazy_face:

Hur menar du att det blir en halv förlorad månad? 2:a januari är ju tidigare än 25 januari och så rulladr på så år efter år. Eller om man vill räkna från december 25:e så är ju 2:e ändå tidigare osv. Kanske något med börsdagar eller dyl som jag inte fattar iofs.

Garanterar insättning den 25:e varje månad fler börsdagar än om pengar sätts in ex. den 2:a? Förutsatt att insättningscykeln hålls. PS. är inte beroende av att lön ska komma in för att kunna göra min insättning, så det behöver inte styra när insättningen görs.

De flesta sätter in pengar när lönen kommer, och de flesta har lön den 25:e. Då är det logiskt att sätta in pengarna direkt istället för att vänta en halv månad. Annars får man ju inte den förväntade årsavkastningen om varje krona bara är i marknaden 11.5 månader.

Optimalt är att sätta in pengarna samma dag du får dom förutom typ sista två dagarna på slutet av varje kvartal.

Jag sätter in mitt månadssparande runt den 20.e när min ersättning från FK kommer, men pytsar också in föregående månads bonus från Tradera, gåvor och annat runt den 1:e.

Men jag själv hoppas det inte spelar någon större roll, känner själv att huvudsaken är att pengarna kommer till rätt plats, inte vilket datum som är optimalt för några promilles fördel. :sunny:

Jag tror folk i tråden missförstod dig.

Forskning på Turn of the month anomalin har visat att börsen tendera stiga mest dagarna runt månadsskifte.

Självklart ska man i så fall köpa när börsen har fallit, alltså inte runt månadsskiftet.

https://quantpedia.com/strategies/turn-of-the-month-in-equity-indexes/

Jag testade att ta hänsyn till turn of the month förra året men såg ingen effekt på mitt kapital. Är nog en svag effekt.

Kanske också för att artikeln publicerades 2006. Är ju inte omöjligt att tänka sig att de stora jättarna (BlackRock etc) utnyttjar publicerade effekter, och att lätta mönster som detta sen försvinner. Jag är alltid skeptisk till att anamma nåt som visats sig genom backtestning och sen blivit publicerat.

Nu är ToM en anomali med massor med studier under flera decenier.
Här är en nyare studie som igen hittar statistiskt signifikanta resultat:

Troligen beror ToM på tillflöde av kapital runt månadsskiften bl p g a att löner i många länder betalas ut i slutet av månaden.