Fråga om september

Hej, jag sparar i fonder (månadssparande) och har hört att september är åtet smästa börsmånad. Jag har haft mitt sparande ca ett år och mina fonder har gått upp mellan 7-13 % (just nu) medan i början av augusti var de på upp till 16-20% i avkastning. Jag undrar om det är något jag kan göra nu för att inte förlora avkastningen?

/Karam

Fortsätt bara att månadsspara. Ignorera allt kortsiktigt brus och nyheter. Låt det inte påverka dig. En bred och billig indexportfölj och en sparhorisont på 10+ år underlättar :slight_smile:

11 gillningar

Sälj INTE när det går ner i September. :wink:
Bara att du vet att det kan gå ner, är en väldigt bra början.

När/om det går ner, fortsätt som vanligt.
Om du planerade middag och oxfilén var på rabatt, hade du avbokat middagen?

7 gillningar

Man måste förstå spelreglerna och investera på ett sätt som lirar med sin riskbenägenhet.
Om man blir nervös av att tappa orealiserad vinst så kanske man bör se över hur mycket av sin portfölj man är villig att ha på börsen, resten får man stoppa på något med garanterad avkastning såsom sparkonto etc.

Det är den tråkiga sanningen, finns inget facit mer än att över tid så går det upp (historiskt) :face_holding_back_tears:

2 gillningar

Om det går ner släng in en extra slant. Trevligt att köpa in sig billigare. Sen kan det jue alltid gå ner mer men det ordnar förhoppningsvis till sig på sikt om du håller sinnet kallt och fortsätter köpa som vanligt varje månad. Sälj inte. köp på som vanligt och om du skall ändra på nått så hade jag ökat månadsparandet vid ev. nedgång om utrymmet finns. Sen kan en nedgång vara i flera år så man har med sig det och inte går bananas.

October. This is one of the peculiarly dangerous months to speculate in stocks in. The others are July, January, September, April, November, May, March, June, December, August and February.

• Mark Twain, Pudd’nhead Wilson
5 gillningar

Nej, det finns inget du kan göra om du vill vara kvar på börsen och över tid öka dina tillgångar. Är det denna uppgång du vill rädda så ta ut och lev upp pengarna, för där ute väntar inflationen. :wink:

Lyd annars övriga råd ovan: Var klok, långsiktig och placera i globala indexfonder.

3 gillningar

Om det vore så enkelt så skulle det finnas gratispengar att tjäna på att gå ur aktiemarknaden i slutet på augusti, och gå in igen i början på oktober.

2 gillningar

Rika tillsammans har gjort ett avsnitt om detta när de talade om den enkla läsvärda boken “Just keep buying”.

Som småsparare som inte blankar, inte handlar optioner och kanske inte ens har en allvädersportfölj, utan bara en bred indexfond, hur tjänar man då pengar på att börsen faller?

Svaret är att man fortsätter att köpa aktiefonden när dess andelar har blivit billigare och billigare och billigare.

Förr eller senare vänder det upp och då har man plötsligt massor med fondandelar som stiger i värde.

2 gillningar

Vet du något om vilken veckodag eller vilket klockslag som är bäst eller sämst börsmässigt? Är skottår bättre eller sämre än andra år på börsen? Kanske är det så att B-aktier brukar gå upp på måndag morgon medan A-aktier går ner?

1 gillning

Tack för svaret jag har bland min fonder en teknikfond ,Seb teknologi, den har ganska hög avgift , ska jag beholla den eller flytta över till global och vilken global förutom Länsförsäkringar glibal som man kan tänka sig byta till?

Du talar om anomalier som inte förklaras av ekonomisk teori.

De existerar men är svaga effekter.

Jag prövade turn of the month effekten (att börsen tenderar stiga mer runt årskiftet) under ett par år.
På den tiden re-balaserade jag mycket och såg då till att alla köp hade gått igenom innan den 25e och så tog jag hem vinster den tredje.

Det låter bra, men ofta var det inte så mycket vinst att tala om.
Dessutom jämförde jag mig med Rika tillsammans portfölj på Shareville och såg att det var bara korta perioder som jag slog den. Rika tillsammans portfölj var robustare, sällan bäst men nästan aldrig dålig.

Anomalier existerar men de är små svaga effekter. Statistisk signifikans innebär inte att det finns mycket pengar där.

Inlägget här var ett skämt. Självklart kommer något stjärntecken, någon acendent eller något annat hokuspokus alltid kunna kopplas till att börsen ska gå upp eller ner. Det är empiriskt sant att så har skett men därmed knappast sannolikt att chansen framåt ska vara högre eller lägre för det ena eller andra utfallet.

1 gillning

Ja, att vi nu lämnar de tre dagarna med ny-måne förklarar inte varför börsen gått ned de senaste dagarna.
De råkar bara sammanträffa. Slump.

Jag är ju religiös och den enda irrationella anomali jag verkligen tror på är shmitta-året. Det förutsäger att hösten 2028 till hösten 2029 kommer gå dåligt på börsen.

Andra anomalier kan ha en naturlig förklaring.

Turn of the month att folk får lön och sätter in pengar i sparande i slutet av månaden.

Turn of the year och januari-effekten att folk säljer av vissa saker innan nyår för att deklarera vinst/förlust föregående år, men sedan sitter de på pengar att investera under januari.

Det är ingen lag som alltid gör september dålig.

Vissa tror att en del stora investerare tar långledigt från början av sommaren till början av hösten och att det därför ger en säsongs-effekt när deras pengar ligger utanför börsen.

Idag är oron för USA det som får börsen att falla men i februari vet vi hur det gick.

Fortsätt att spara varje månad om det är med ett perspektiv på 5-10 år som du sparar.

Jag kör LF Global samt DNB Global då dessa skiljer lite med ESG / icke ESG. Borde kunna synas om ett par år om det är till fördel för någon av dem. Jag hade skippat teknik fond helt, det är redan såpass stor del av globalfond.

Däremot småbolag samt investmentbolag är värt att lägga till…

Har precis korrigerat min portfölj så den består av:

Global 1
Global 2
Globala småbolag
Globalfond investmentbolag
Tillväxtmarknader
Pensionsfond

Ja, jag tycker du ska byta den. Du kan välja vilken globalfond du vill, så länge priset är lågt. Det kan ju bero på vilken bank du har ditt ISK hos.

Personligen har jag både LF global (som du inte vill ha) och Avanza global men det finns ju fler. :smiley:

Nu är september snart slut. Så, hur har det gått? Blev det årets sämsta börsmånad? Eller kan det vara så att det är svårt att förutspå framtiden och att man istället bör… just… keep… buying?

1 gillning

Trots nedgången idag så stänger indexen den normalt skakiga septembermånaden drygt 1 procent upp.

1 gillning

Tycker september har vahwlr ok