Jag har hittat ett hus som verkar ha potential,
men har en del funderingar som man ofta har och tänkte att jag slänger ut ett inlägg här.
Det känns som att husköp just nu är bra med tanke på att marknaden går lite trögt och mindre folk konkurrerar, och då går ju priset ner.
Men är detta bara början på nedgången? De är ju en del som tyder på att ekonomin blir tuffare för folk och vi inte sett tecken på att de har vänt på riktigt än.
Sen till lite mer praktiska saker, hur är de med uppvärmning systemet luft/vatten i dagens läge, detta system finns i huset i fråga men har dålig koll på hur energieffektivt det är.
Att försöka time:a marknaden är omöjligt, ingen vet hur priserna kommer utvecklas framåt. Ska man köpa ett hus för att bo i under en längre tid (många år) så spelar det inte så stor roll om huset minskar eller ökar i värde under de närmaste åren efter husköpet. Om räntorna går ner, vilket förutspås, så borde rimligtvis priserna gå upp. Men det finns inga garantier.
Avseende luft/vatten så är jag ingen expert men jag tror att det är effektivt så länge som det inte blir “för kallt” utomhus (kallare än -5/-10 någonstans), så är det för vår luft/luft-pump i alla fall. Den funkar bäst när det är plusgrader ute.
Har svårt att se hur huspriser kommer gå ner mer än de gjort de senase 2åren. Hus i attraktiva lägen kommer fortastt gå bra medan hus i mindre attraktiva områden kan ha lite fallhöjd från utgångspriserna. Allt detta beroende på hur huset i fråga prissätts, titta på booli och se deras värderingr och slutpriser i området de sista 12mnd.
När det kommer till uppvärmningen så är det ett vattenburet system och det är kanon. Det kommer alltid vara bättre än el och luft-luft. Men hur effektiv systemet är beror på åldern.
Det är inget som du skall oroa dig över när det gäller driftskostnader. När systemet börjar stula och bli till åren så kan du byta till ny luft-vatten/bergvärme/jordvärme då du har vatten buret som distribution av värmen i huset redan på plats.
Om man visste det skulle det väl prisas in ganska hårt? Illustrativt exempel: om vi visste att priset på hus skulle halveras kommande 1-2 år. Hur många hade känt för att betala fullpris idag? Inte så många*. På samma sätt, om vi visste att priset skulle halveras kommande 1-2 år, så hade alla som tänkt sälja kommande år skyndat ut på marknaden för att få sålt ASAP, även de som inte tänkt sälja men inser att de blir överbelånade och inlåsta. Det skulle leda till ett stort överutbud och ingen ville ju köpa idag för man visste det var billigare imorgon. Vipps så har priset gått ner kraftigt i och med vetskapen om att det ska gå ner kraftigt.
* Marknaden är inte perfekt, och just i fallet hus kommer det ändå vara folk som tvingas sälja även om det inte är optimalt, precis som folk kommer behöva köpa trots att det inte är optimalt.
Men att försöka time:a något som beror på så många faktorer, varav räntan bara är en av dem, är omöjligt. Inte ens Riksbanken själva - som ju sätter räntan - kan ju prognostisera korrekt hur de själva kommer agera…
Rätt tid???
När är de de, skulle säga att om man vill bo i hus samt hittar rätt objekt å har pengarna även villig att ha dom kostnaderna…
Hus är en bostad som man vill bo i helst länge med sin familj å inte någon investering, möjligen trivsel investering…
Vill man investera för att tjäna pengar så är de bättre å göra de på annat än hus… Möjligen så värdesäkrar man sina pengar…
Luft/vatten är hyfsat effektivt… Mesta har me å göra hur gammalt systemet är å framför allt hur väl isolerat huset är…
Med tanke på att vi snart är i botten på lågkonjukturen och sjunkande räntor så är det nog inte helt fel tillfälle att gå in på bostadsmarknaden.
Bor du i Norrland med kalla vintrar så är det kanske inte en super lösning. Bor du däremot söder ut, tänk Skåne, så är det betydligt varmare vintrar och då fungerar en sån ganska så bra.
Tack för alla svar, jag förstår att de inte finns något “rätt svar”
Men detta fick mig att tänka på att ändå ta en chans nu när den ges.
Luft vatten känns ändå som ett helt okej system som är bra mycket bättre än mycket annat så de får man väl vara nöjd med, hoppas på lite mildare vintrar som är snälla mot plånboken.