Köpa bostad eller inte

Hej,

Vi har väldigt stora funderingar givet den situationen som är nu med framtida bostadspriser, räntor, el, bränsle- och matkostnader.

Vi bor just nu i en bostadsrätt som är relativt billig som är tänkt att vara en temporär lösning. Elen är billig, lånet är lågt och vi är inte så påverkade av räntorna och vi behöver i princip inte ens köra bil. Vi klarar oss på hälften av våra inkomster. Dock trivs vi inte jättebra i lägenhet.

Målet är att köpa ett hus utanför stan och det kommer vi göra, frågan är bara när. Jag har försökt läsa på massor men jag förstår inte riktigt vad worst case scenario är framåt. Skulle vi kunna känna oss säkra med att belåna oss kraftigt så länge vi klarar 4-5% ränta och givet att våra inkomster är säkrade, eller sitter vi i en unikt bra situation nu där vi borde vänta och se vad som händer innan vi köper… och vad ska vi vända på då, och hur länge?

Jag skulle behöva hjälp med att förstå vad det är det värsta som kan hända framåt och ifall risken är öht i närheten av troligt för det.

Vi vill ju också “passa på” köpa i denna situation då vi kommer ifrån en historik med helt galna budgivningar, priser som rusar, vi har aldrig lyckats lägga tassarna på något hus vi velat ha egentligen. Nu är det verkligen köparens marknad här, husen prissänks med 10% och ingen är på visningarna, men om priserna ska ned 10 eller 20% till så vill vi verkligen vänta på det då det är ganska mycket pengar då vi kollat på hus för runt 4-6 miljoner.

Tack :slight_smile:

1 gillning

Har du tänkt dig ytterliggare ett temporärt boende eller är nästa köp ett hus där du tänkt bo “resten av livet”?

Resten av livet är ju svårt att säga då barnen kommer ha flyttat ut om 10 år och då kanske vi vill ha mindre, men ja i princip så resonerar jag som så att boendet ska gälla över en längre tid. Men jag vill ju samtidigt inte vara bunden dit i 10 år om man inte måste då saker och ting kan hända i livet. :slight_smile:

Jag har någon slags oro att allting ska släppa och vara över ganska fort, putin lämnar ukraina, räntan går ned igen, då kommer vi stå där som idioter igen och buda mot folk. Då hade det varit bättre att “fynda” nu :slight_smile:

Tror du ska tänka mera i banorna “är det här ett hus vi vill bo i under närmsta 10+ åren” och hittar ni ett hus ni har råd med så bör ni köpa det. Det är ofta lika svårt att förutsäga bostadsmarknaden som börsen. På sikt går det generellt uppåt, om det är bra att köpa nu eller inte kan bara Putin svara på (och knappt ens han tror jag)…

3 gillningar

Jag tror att läget att “fynda” är här och nu. Kanske har det redan varit, beroende på vart du bor i landet. Är också en av dem som tror på att detta inte kommer vara särskilt länge. I alla fall att inflationen snart kommer vika neråt sakta men säkert, lån med längre bindningstid sänks (vilket det redan har börjat göra) - och när fler och fler inser att det inte kommer vara så här för alltid kommer spekulanterna hitta tillbaka.

Är definitivt ingen expert, så jag kan säkert ha fel, men märker att fler och fler i min omgivning börjar tänka i samma banor som jag.

Nu har vi ett lågt utbud på bostäder i och med sommaren, men det märks i alla fall i mitt område att folk börjar hitta tillbaka till visningarna. Dock utan galna budgivningar. Men det mesta blir sålt tillslut för ett hyfsat pris.

Och att priserna kommer gå ner ännu mer efter varje ny räntehöjning framåt ser jag som osannolikt, då vi alla redan vet att räntan kommer höjas med x procent. Sålänge inte riksbanken dubblerar sitt egna scenario tror jag marknaden kommer igång snart igen. Dock inte på de rekordnivåer vi såg tidigare i år.

Ska bli intressant att följa vad folk tror i denna tråd. Jag är i motsatt situation som TS. Sitter i ett överbelånat hus som jag vill sälja och hoppas bara att hela denna situation blåser över snart.

För att svara på frågan, jag tror nog detta håller i sig i något år till men jag förstår sitsen du sitter i TS. Jag tror såhär, när det väl börjar svänga åt andra hållet dvs att priserna går upp då jävlar kommer det gå undan och högt.

Dessa funderingar känns igen från många trådar. Jag tänker så här: ingen vet hur det kommer att bli. Därför kan man inte hålla på och vänta i hundra år till läget är optimalt. Man kan heller inte fastna i domedagsscenarier som troligen aldrig inträffar, då kommer man aldrig nån vart. Lite mer YOLO behövs, skulle jag säga!

Man behöver snarare satsa på att försöka skaffa sig det man vill ha här och nu. Det finns ju flera olika variabler att leka med. Personligen skulle jag satsa på något där man tex kan hyra ut ett hus på tomten eller liknande om man behöver dra in lite extra pengar. Försöka välja ett hus med låga uppvärmningskostnader, eller varför inte gratis ved om man ändå bor på landet. Frågan är alltså inte ”tänk om krisen kommer” utan ”vad har jag för plan B i scenario X för att kunna ha det jag vill”.

3 gillningar

Så tror jag också. Kan ni tänka er att bo där länge, och har råd, är det aldrig fel att köpa om ni hittar något bra.

Sen får man tänka på att man alltid köper för dyrt och säljer för billigt. Det ligger i sakens natur.

1 gillning

Tack för alla svar.

Jo jag vet väl egentligen allting ni skriver, jag försöker nog egentligen motivera om det är värt att trippla våra kostnader för vi ska ha ett hus. Men det är ju lite så det är oavsett, enda gången det inte skulle bli så är ju ifall marknaden går ned typ 20-30% eller mer och det är väl det jag mest vill veta (som är omöjligt att svara på). :smiley:

Det är också sommar och fint nu, behovet är större nu. På höst och vinter är man ganska nöjd i lägenheten. Svårt att bli helt nöjd. :slight_smile:

1 gillning

Det är aldrig fel att ställa en fråga. Att formulera sig i ord tvingar en att tänka igenom allt på ett annat sätt och ger ofta ett nytt perspektiv.

1 gillning