Välkommen till forumet!
Det finns flera som kör olika konton/portföljer till olika saker. Så länge det hjälper en att tänka så är det ju toppen.
Jag tycker det låter toppen. Gasa på lite extra, utan att göra nå’t dumt, när det kommer till den längre horisonten. Konto B känns dessutom som att du tänkt till lite extra, men ändå håller “satsningarna” på rimliga nivåer.
Konto A är en större risk men med den horisonten tycker jag ändå personligen att du gör rätt. Men vill du kunna ta ut om fem år så kan det vara onödigt riskabelt med altt i globalindex. Å andra sidan har du redan lägenhet då, så absolut, kör på säger jag.
Eftersom detta primärt är mental bokföring för din del är det inte så extremt noga, dessutom är det bara du som ser dina framtida planer, så dela så om det verkar vettigt för dig.
Det låter klokt. Med 100% globalindex i en och 80% i en annan så ska du nog inte förvänta extrema skillnader, men det är väl ändå det bäst. Hellre stadig utveckling än berg- och dalbana.
Jo, jag tycker du verkar ha tänkt mycket mer än de flesta.
Surfa runt lite och se om du hittar fler tankar som redan finns i ämnet, eller vänta på fler (mer eller mindre) kloka inpass.