Hej! Äger i nuläget en v70 från 2011 och har under en längre tid funderat på att byta bil för att får ner månadskostnaden.
I nuläget betalar jag cirka:
450 kr/mån i försäkring
300 kr/mån i skatt
900 kr/mån i bränsle
(300 kr/mån i värdeminskning hittills på 7 år)
Om jag byter till en Toyota Auris eller en nyare v70 med en D2 motor istället för D3 kan kostnaden bli
260 kr/mån i försäkring
100 kr/mån i skatt
640 kr/mån i bränsle
(Värdeminskning ?)
Problemet är dock att bytet av bil skulle kosta runt 60000 kr. Då får jag en nyare bil och med lägre mil än min nuvarande.
Är det då värt att betala 60000 för lägre månadskostnad på cirka 700 kr (och nyare bil). Eller är det bättre att behålla min nuvarande så länge som möjligt?
Kan också tillägga att jag inte kör speciellt mycket (Max 1000 mil/år).
Jag vet också att det finns mängder av andra faktorer/kostnader jag ej räknat på.
Det du jämför är månadsutgiften, inte kostnaden. När du tar hänsyn till totalkostnaden inkl värdeminskning etc så är det sannolikt dyrare för dig att byta bil. Åtminstone så länge du inte åker på större reparationskostnaderna etc.
Jo jag förstår att det är “olika” kostnader. Samtidigt blir 700 kr/mån i 10 år (om jag äger den billigare så länge) 84000 kr. Att sen räkna med reparationskostnad och värdeminskning blir svårt.
Vilken bil har minst kostnad för reparation och värdeminskning. En v70 från 2011 med 15000 mil eller en v70 från 2014 med 8000 mil. Går ju inte riktigt att veta i förtid.
En Auris mot en V70 är en lite annorlunda jämförelse? (Liten, plastig bil mot Volvos rejäla laståsna.)
Man kan som du själv är inne på aldrig veta reperationskostnaderna i förväg. Och just de kostnaderna kan tyvärr med lätthet stjälpa hela kalkylen flera gånger om, åt vilket håll som helst.
Mitt råd är helt enkelt att strunta i att räkna på hundralappar. Just med tanke på att det rör sig om äldre bilar där sannolikheten för reperationer statistiskt sett är hög är det i min mening bättre att fokusera på andra faktorer. Bilstorlek, säkerhet, körmönster o.s.v. Vet ej hur just D2 står sig i sammanhanget, men det är generellt sett inte att rekommendera att köra många korta turer med en diesel. Få bilar mår bra av korta turer (åtminstone inte bilar med förbränningsmotorer), men diesel är extra dåligt.
Jo jag förstår att Aurisen kanske var en dålig jämförelse mot v70 men det var mer ett exempel på en bil som är billigare i drift men inte alltför mycket dyrare i inköp.
Fördelen med t.ex. Auris/Corolla är ju att de är elhybrider vilket hade passat bra för mig som kör mycket korta sträckor.
Egentligen är jag nog bara sugen på en ny bil och försöker rättfärdiga det köpet med att det blir “billigare”
Praktiskt så är V70 rymligare om man behöver det, annars är den bara stor och otymplig att parkera. Här vet du ju själv, men Aurisen får in skidor i bilen på längden om du fäller ner sätena som exempel.
Ekonomiskt så säger du att du sparar 700kr/mån i kostnader. Antar vi 10% värdeminskning per år (500kr/mån) och alternativavkastning på 60000 på börsen med 7% (350kr/mån) så jämnar du ut din kalkyl grovt sett ±0.
Då återstår väl kanske risken med underhåll som är överhängande ju äldre bilen är. Nu vet jag inte årtal på Aurisen eller om den kan nyttja 100% eldrift för dina kortkörningar, men spontant så ser jag bara fördelar för dig att byta. Toyota hybrid(ej ladd) har enligt Toyota mekaniker på lokala ÅF varit väldigt pålitliga historiskt sett.
Men sedan kan man ifrågasätta behovet att äga bil/bruka bilen om du främst kör kortkörningar.