Fråga som kom via mejlen, som jag tycker är intressant… vad tänker du?
Hej, jag har precis börjat lyssna och tycker allt är väldigt intressant och värdefullt. Själv kommer jag från (Lund) en bakgrund där ingen pratat pengar eller vågat göra något med sina pengar, så det hjälper mig mycket.
Jag lyssnade på avsnittet om att du gått i terapi och blev väldigt glad över att ni pratade så öppet. Men jag kom att tänka på en sak. Ni berättade båda att ni har svårt att njuta och svårt att känna att det räcker, och pratade om att det antagligen var något i era bakgrunder/barndomar som gjort att det blivit så.
- Min fråga är då: det är ju inte alls ovanligt att folk säger så, att de har svårt att njuta av det man lyckas med, jag skulle nog vilja säga att majoriteten jag pratar med känner så. Är det verkligen ngt specifikt som har hänt i allas barndomar som gör det här?
Det är ju en väldigt freudiansk tanke, att saker i ens barndom påverkar en starkt, men faktum är att det finns ganska lite forskning som styrker den idén, och ni är forskningsfokuserade i det andra ni gör. Kan det inte istället vara något allmänmänskligt?
Att vi som släkte har tjänat mycket på att inte luta oss tillbaka och vara nöjda, då har vi haft mindre chans att klara oss bra. Jag undrar om det ni pratar om inte är mycket mer troligt som att det är vårt sätt att fungera på, inte enstaka händelser som påverkar oss.
Om säg 75% av befolkningen säger att de har svårt att njuta av sina framgångar och känner att de vill bygga upp säkerhet på olika sätt, är det verkligen sannolikt då att det beror på barndomshändelser? Jag chansar såklart med 75% och är inte utbildad inom området, men det hade varit väldigt intressant att höra från en beteendevetare eller nån annan typ av forskare vad det är som gör att många fungerar så?
Jag är så väldigt imponerad av ert sätt att se förbi ”vad folk brukar göra” i era ekonomiska tips, så det var intressant att höra att ni inte riktigt var likadana här. Jag personligen tror inte på den freudianska förklaringen, har också gått i terapi i olika omgångar och det har varit mycket hjälpsamt, men själv tror jag nog inte på ”barndomsspåret”.
Tack för en riktigt bra podd!