Är det verkligen Riksbanken som styr svensk ekonomi?

Jag har börjat ställa mig frågande till rapportering av inflation, ränta, riksbanken och div. prognoser… Vilket har gjort att jag “fastnat” i tankebanor som jag behöver bolla med kunniga individer!

Vi har en riksbank i Sverige som sätter styrräntan, vilket i folkmun kopplas direkt till landets inflation och främst kostnader för individers bolån.
Så om/när Riksbanken höjer räntan, ökar kostnaderna för hushållen, vilket dämpar inflationen. Är det vekligen så enkelt?

Låt mig försöka redogöra min frågeställning genom att lägga fram lite “faktabas”:

Vi behöver först förstå sveriges (och svenska kronans) position i förhållande till övriga ekonomier. Vi är en liten spelare i världsekonomin.

Svenskar är bland de högst belånade hushållen internationellt.

Samtidigt har vi ett belåningssystem som är extremt känsligt för höjningar i utlåningsränta för ex. bolån. Detta eftersom vi har bland de kortaste bidningstiderna i världen. (Vi påverkas alltså av räntehöjningar relativt snabbt)

image

72% av svenskarnas bolån löper ut under året vilket, med stor sannolikhet, kommer få stora konsekvenser för den svenskarnas ekonomi.

Men kommer detta påverka Riksbankens agerande framöver? Jag tror inte det…

Styrräntan som riksbanken beslutar om görs inte enbart baserat på hur de svenska bolånetagarna påverkas, för att dämpa inflationen. Styrräntan används främst som ett instruments för att styra ekonomin och valutan:

“En höjd ränta stärker normalt den svenska kronan relativt andra valutor. Det blir mer attraktivt att placera pengar i Sverige och utländskt kapital flödar in.”

Riksbanken följer FED och ECB för att inte hamna i en situation där investerare “flyr fältet” från svensk ekonomi. Eftersom vi är en väldigt liten ekonomi så tvingas vi följa de stora spelarna för att undvika att svensk ekonomi helt stannar av.

Förutsättningarna i USA och resterande europa ser väldigt annorlunda ut än de gör i Sverige. Jag tror därför inte att vi kan förvänta oss räntesänkningar i Sverige innan räntehöjningarna fått genomslag i USA. Att tro att Sverige och riksbanken själva kan besluta om vilken vi styrränta som gäller känns naivt och felaktigt. Och tyvärr tror jag att vi kommer att få se en betydligt längre och mer utdragen situation med höga räntor i Sverige än vad som rapporteras i media idag.

Vad tror ni?

2 gillningar

Det är Wallenstammarna som styr… inte riksbanken eller våra nickdockor i riksdagen. :wink:

1 gillning

Mitt intryck är att riksbanken (RB) följer ECB, och ECB följer FED.
Allt med en viss eftersläpning.

Men om FED faktiskt skulle fortsätta höja rejält så finns en risk att ECB inte kan haka på (ex. för att räntorna på statsskulden blir för dyra för Italien) och i ett sådant läge känner jag mig osäker på om RB följer FED eller ECB.

Eftersläpningen i höjningarna från RB:s sida ger mig också intrycket att de vill ha, eller åtminstone glatt accepterar, en allt svagare krona. På gott och ont.

Tycker du har en lite väl optmistisk syn på att ett i globalt sammanhang ganska litet fastighetsföretag skulle lyckas påverka världsekonomin.

4 gillningar

Stämmer nog bra. Men USA:s inflation håller ju (peppar peppar) på att sjunka vad det verkar. Deras senaste siffra var ju 6,0%.

Så det marknaden och bankerna tar i beaktande är väl förmodligen att vi kommer ”importera” mindre inflation framöver rent naturligt. Om omvärldens inflation faller.

Även om vi själva hade dubbelsiffrig inflation senast och har en bra bit att vandra.

Wallenberg tror jag du menar :slight_smile:

Tack för bra och intressant inlägg :slight_smile:

Jag tror att det RB via räntan kan påverka (styra är nog ett starkt ord) är

1. Minskad importerad inflation. Höjer man inte i paritet med andra så tappar SEK i värde och då blir importerade varor blir dyrare. Nu är problemet att Ingves satt på händerna i början så vi ligger duktigt efter.

2. Man måste tvinga fram en lågkonjuktur i en inflationscykel. Tyvärr. Högre ränta gör det dyrare för folk och företag. Man konsumerar mindre. Det måste helt enkelt till en lägre konsumtion i antal enheter/volym (eller hur man nu mäter olika varor) för att inflationen ska gå ner. Trubbigt verktyg men det enda man har. Vi kan såklart hjälpa till genom att konsumera mindre och smartare.

Dessa faktorer samverkar och hjälper till att dra ner inflationen. Jag ser inte att RB har något val.

Möjligtvis om svenska banker proaktivt kom överens om att tajta till utlåningen så skulle det ge RB en möjlighet att sänka mindre. Lite det som hänt i USA sen de fick en släng av bankkris. Men att vi i Sverige kanske kunde göra det utan att bankerna först ska få problem.

Dock kvarstår risken för att den importerade inflationen ökar med relativt sett lägre ränta än USA och EU.

Det som i närtid skulle kunna stärka SEK och dämpa importerade inflationen skulle nog vara ett NATO medlemskap. Då skulle kanske SEK och svenska investeringar ses som mindre av en risk av internationella aktörer som trots allt dominerar Stockholms börsen. Jag tror det skulle hjälpa RB. Kanske Theden borde vara med i Ankara? :slight_smile:

Problemet är nog att vi medborgare helt glömt bort hur en inflationsvåg känns. Själv var jag barn på 70 talet när man tittade i reklambladen och handlade i olika affärer för att plocka vettigaste priserna. En far som svor och körde runt mellan bensinmackarna i hopp om att hitta en som ännu inte gjort senaste höjningen (sannolikt gick det med soppa än han sparade men det var nog en principsak).

Nu har vi levt lite i en goldilock ekonomi i många år med sänkta priser på mycket (pengar, billiga kinesiska importvaror, mm) så pass länge att vi nog glömt bort att ibland dras svångremmen åt, ibland rejält.

Så tänker jag :slight_smile:

1 gillning

Intressanta tankar :slight_smile: En sak jag fastnade lite på var dock:

Ser omvärlden verkligen Sverige som en så pass mycket högre investeringsrisk på grund av att vi inte är med i NATO? Det är en genuin fråga och egentligen ingen kritik men mina tankar har varit att man dragit sig bort lite från Sverige snarare för fastighetssidan än något annat. En potentiell bostadskrasch ses väl som troligare än en rysk invasion av Sverige även om vi inte är med i NATO?

1 gillning

Det är nog osäkerheten kring NATO medlemskap. Omöjligt att räkna på och det brukar inte analytiker gilla. Blir det någonsin typ. Under tiden är vi utsatta. Kanske inte för en regelrätt invasion men påverkansförsök, stök, och kanske via bulvaner försöka köra SEK ännu mer i botten. Lite som spekulationerna mot SEK i 90 tals krisen.

Om jag suttit på amerikanska pensionspengar som ska investeras i Europa så hade jag nog hellre valt Finland, Danmark och Norge eftersom det är mer förutsägbart.

Bara så jag tänker :slight_smile: Såklart är allt min åsikt bara