Jag har börjat ställa mig frågande till rapportering av inflation, ränta, riksbanken och div. prognoser… Vilket har gjort att jag “fastnat” i tankebanor som jag behöver bolla med kunniga individer!
Vi har en riksbank i Sverige som sätter styrräntan, vilket i folkmun kopplas direkt till landets inflation och främst kostnader för individers bolån.
Så om/när Riksbanken höjer räntan, ökar kostnaderna för hushållen, vilket dämpar inflationen. Är det vekligen så enkelt?
Låt mig försöka redogöra min frågeställning genom att lägga fram lite “faktabas”:
Vi behöver först förstå sveriges (och svenska kronans) position i förhållande till övriga ekonomier. Vi är en liten spelare i världsekonomin.
Svenskar är bland de högst belånade hushållen internationellt.
Samtidigt har vi ett belåningssystem som är extremt känsligt för höjningar i utlåningsränta för ex. bolån. Detta eftersom vi har bland de kortaste bidningstiderna i världen. (Vi påverkas alltså av räntehöjningar relativt snabbt)

72% av svenskarnas bolån löper ut under året vilket, med stor sannolikhet, kommer få stora konsekvenser för den svenskarnas ekonomi.
Men kommer detta påverka Riksbankens agerande framöver? Jag tror inte det…
Styrräntan som riksbanken beslutar om görs inte enbart baserat på hur de svenska bolånetagarna påverkas, för att dämpa inflationen. Styrräntan används främst som ett instruments för att styra ekonomin och valutan:
“En höjd ränta stärker normalt den svenska kronan relativt andra valutor. Det blir mer attraktivt att placera pengar i Sverige och utländskt kapital flödar in.”
Riksbanken följer FED och ECB för att inte hamna i en situation där investerare “flyr fältet” från svensk ekonomi. Eftersom vi är en väldigt liten ekonomi så tvingas vi följa de stora spelarna för att undvika att svensk ekonomi helt stannar av.
Förutsättningarna i USA och resterande europa ser väldigt annorlunda ut än de gör i Sverige. Jag tror därför inte att vi kan förvänta oss räntesänkningar i Sverige innan räntehöjningarna fått genomslag i USA. Att tro att Sverige och riksbanken själva kan besluta om vilken vi styrränta som gäller känns naivt och felaktigt. Och tyvärr tror jag att vi kommer att få se en betydligt längre och mer utdragen situation med höga räntor i Sverige än vad som rapporteras i media idag.
Vad tror ni?