Enig, jobbig pendling suger verkligen livet ur en. Byten, bilköer och dylikt är verkligen något jag skulle kunna betala extra för att slippa. Men någonstans finns såklart en gräns för hur mycket extra.
Det låter vanskligt att låna till insatsen även om jag förstår och själv övervägde det. Glöm inte att du behöver ytterligare pengar till lagfart och pantbrev. Dessa kan bli riktigt höga eftersom dem är en procentsats av villapriset.
160 000 fordon per dygn kör på Essingeleden. En annan siffra visar 412 900 fordon per dygn som passerar vägtullarna. Så visst kör folk bil i Stockholm.
Om du tänker åka med SJ från Nykvarn så kostar Movingo 1600kr/mån. Och ifall du inte jobbar på gångavstånd från centralen behöver du köpa SL-kort som kostar 950 kr/mån.
Du kan ju också välja att åka hela vägen med SL. Fast då får man räkna med 80 minuters pendling enkel resa. Eller i och för sig mer om vi ska räkna dörr till dörr.
Jag hade avvaktat då min bild är att huspriserna tagit ett skutt pga pandemin. Jag bor i hus precis utanför Malmö och särbon i lägenhet innanför tullarna i 08-land. Till hyfsat nyligen var våra boenden värda ungefär detsamma och följdes åt under uppgångar. Sedan kom pandemin och priserna här bland villorna tog ett jätteskutt. Det kommer att lägga sig och jag tror det sker genom att priserna avstannar mer på hus, men fortsätter “som vanligt” på lägenheter på bra adresser.
Sedan tycker jag personligen att yta inomhus trumfar krypavstånd från krogen, men det är ju en annan femma. 
10 miljoner. Oj.
Om du lånar så mycket för att köpa ett hus,
så äger inte du huset utan huset äger dig.
Du måste dra in en stor summa pengar varje månad för att betala lånet.
Det betyder att du behöver en hög lön och troligen jobba många timmar.
Blir någon av er arbetslös blir det svettigt.
Det finns endel människor som uppskattar sin tid och frihet högt.
De jobbar 75% eller t.o.m. 50% och anpassar sina kostnader för att kunna göra det.
Varför jobbar du?
Jobbar du heltid/övertid för att kunna betala och bo centralt i en 10 miljonersvilla som du köpte till dubbla priset för att kunna ha närmare till jobbet?
Jag befinner mig mer mentalt på FIRE (Finacial independence Retire Early) där man drar ner kostnader och bygger upp ett kapital så man kan sluta jobba.

Tror inte att trådskaparen är inne på FIRE. Men om han skulle ångra sig är det ju bara att sälja huset.
…om det inte blivit en del av en bubbla och sjunkit i värde. Då är en FIRE långt borta. 
"Den som inte är satt i skuld är en idiot"
Andreas Cervenka, Dagens Industri
Haha precis så har det ju varit! De som maxade bolånen för över tio år sedan har ju tjänat mer på att bo än att jobba 
Inte inne på FIRE. Exalterande tanke men inget jag tror på riktigt. Vet inte ens vad jag skulle göra med all fritid!
Vad syftar han på? Bolån, inte smslån förmodar jag