Är detta den ultimata fonden för statsobligationer? Amundi Prime Global Government Bond

Hej!

Jag har nyligen bytt ut alla mina aktiefonder mot oslagbara(?) Amundi Prime All Country World ETF. Jag blev sugen på att göra något liknande med mina räntefonder. Syftet med mina räntefonder: Jag vill ha en extremt säker investering (helst 100% diversifierade statsobligationer) som motvikt mot aktieportföljen men som ändå ger en OK avkastning över tid genom ränterisk. 8-12 år duration vore optimalt.

Alternativ jag övervägt fram tills nu: Captor Iris, Storebrand Obligation: enbart svenska innehav och mycket annat utöver statsobligationer. AMF Mix: 25% home bias plus inte heller enbart statspapper, hedgad vilket troligtvis innebär dolda merkostnader. AMF Mix och Storebrand Obligation har för kort duration dessutom, och Captor Iris är ju löjligt dyr. Idag har jag valt Storebrand Obligation för jag tycker att den är bäst bland ovannämnda.

Så nu har jag hittat den här, Amundi Prime Global Government Bond UCITS ETF ACC. Den är återinvesterande vilket passar bra på mitt fondkonto. Den erbjuder exponering mot globala statspapper och valutor: 48% USD, 31% EUR, 12% JPN, 5% GBP. Den har en snittduration på 7-9 år samt en yield to maturity idag på nära 4%. Min investeringshorisont är 8+ år. Visst det finns en valutarisk men det känns faktiskt tryggare att äga ovannämnda valutor istället för SEK. Jag har aldrig förr handlat en räntefond i form av ETF. Behöver jag bry mig om att fonden är registrerad i Luxemburg? Jag får ju ingen utdelning?

Förvaltningsavgiften är bara 0,05% + 0,03% transaktionsavgift. Vilket ger en årlig besparing på 0,13% jämfört med Storebrand Obligation som jag har idag. 0,079% courtage + 0,1% spread + 0,25% valutaväxling x 2 ger en extra kostnad på 0,858%. Denna kostnad har jag tjänat in på 6,6 år, därefter blir den billigare. Samtidigt är det en produkt som erbjuder betydligt mer.

Vad tror ni om den här fonden? Tacksam för tips och råd. :slight_smile:

4 gillningar

Jag har också kikat på denna ETF. Den största nackdelen som jag ser det är valutarisken, så jag hade föredragit en mix av Captor Iris/Storebrand Obligation och denna ETF.

En annan nackdel är att fonden är baserad i Luxemburg. För luxemburgska aktiefonder gäller ju t.ex. 30% källskatt på amerikanska utdelningar jämfört med 15% källskatt för irländska fonder, oavsett om ETF:en är utdelande eller ackumulerade (eftersom källskatten dras mellan USA och fonden, inte mellan fonden och dig). Jag är inte säker på att räntekuponger källskattas på samma sätt, men tills jag hittar uppgifter om motsatsen undviker jag helst ETF:er baserade i Luxemburg även för räntor.

4 gillningar

Vilken bra sammanställning, snyggt hittat. Jag läser dock att 30% tax på gov bonds är “reclaimable”? Jämför 30% dividend tax som inte är det, vilket vi redan visste.

Så jag tolkar det som att du kan köpa ETF:en med gott samvete om du gillar den :slight_smile:

2 gillningar

Räntor är investerade ”i valutan”, medan aktier är investerade i företag (dvs inte rena pengar), så det är viss skillnad.

1 gillning

Ja, kopplingen är dock inte lika rak/enkel som med räntefonder.

Jag länkar till där vi diskuterat det tidigare:

Det finns fler bra diskussioner om du är intresserad av detta.

2 gillningar

Hittade mer information om denna fond lhos franska Amundi :wave:

Ja man kanske skulle ta tjuren vid hornen och investera i lite statsobligationer!

1 gillning

Nu började det klia i köpfingrarna för mig. Skulle jag kunna be om fler utlåtanden från er kunniga damer och herrar?

Finns någon motsvarande räntefond? ( ej ETF). Eller iaf räntefond med amerikanska statsobligationer?