Är Direktpension utan försäkring det mest lönsamma alternativet för mig som driver AB?

Nu har jag gjort en liten räkneövning för att jämföra några alternativ (KF, AF-konto utan fondavgift, AF-konto med fondavgift) Hoppas bilden jag bifogar med siffrorna blir läsbar…

Randvillkor:

• För enkelhetens skulle har jag räknat med att man sparar undan 100’ i Q1 och Q3.
  • Jag har räknat med väldigt låg statslåneränta. I praktiken kommer den att vara högre över tid.
  • Jag räknar med en sparhorisont på 25 år. Det innebär att kalkylen är relevant om man är i 40-årsåldern. Slutsatserna är dock i princip generella oavsett sparhorisont och sparbelopp.
  • Genomsnittlig årsavkastning på 5%
  • Jag har inte tagit hänsyn till inflation

Variant 1 - Kapitalförsäkring BLÅ

• Värdet efter 25 år blir alltså ca 9 540’
  • Jag är lite osäker på hur avkastningsskatten räknas ut för företag. Är det 20,6% eller 30% av schablonintäkten? (Någon som vet?) Då jag i exemplet räknat på 20,6% samt har använt lägsta tänkbara statslåneränta, kommer kapitalförsäkringslösningen aldrig bli bättre än så här.

Variant 2 - AF-konto (ingen fondavgift) GRÖN

• Värdet efter 25 år blir alltså ca 9 900’ före skatt, och 8 892’ efter skatt, givet att man inte kan kvitta vinsten mot någon (löne-)kostnad. Kan man kvitta vinsten till fullo har man 9 902’. Det innebär att man i bästa fall har sparat 433’ jämfört med att använda en kapitalförsäkring.
  • Observera att man måste plocka ut lön under ca 7 år för att det här skall fungera, räknat på en årlig lönekostnad på ca 690’. Hur det här blir i praktiken beror dock på sparhorisont och sparbelopp. 7 år känns dock rimligt. Har man andra förutsättningar, så får man tänka till.

Variant 3 - AF-konto (med fondavgift) GUL

• Samma som variant 2, men jag har räknat med att hela innehavet är i fonder. Så jag har dragit av den resulterande schablonbeskattningen årsvis.
  • Värdet efter 25 år blir ca 9 790’ före skatt och 8 803’ efter skatt.
  • I bästa fall har man alltså sparat 321’ jämfört med att ha sin investering på KF.

Slutsatser
I räkneexemplet ser vi att det finns potential att spara ordentligt mycket (300’-400’) på att ha sin pensionsparande i ett AF-konto i stället för en kapitalförsäkring. Men det finns ett antal nackdelar med förfarandet:

1. Man kan inte sälja av/göra ombalanseringar. Så fort man säljer något (med vinst) måste man betala skatt på detta. Det innebär också att pengarna i princip är låsta.
  2. Blir man tvungen att sälja (exempelvis för att en fond upphör) tvingas man likaså realisera sin vinst.
  3. Man bör undvika värdepapper (exempelvis ETF:er) som ger utdelning. Bättre med återinvesterande diton, så att man själv har kontroll över när skatteeffekten utlöses.
  4. Själva “säljfasen” tar ganska lång tid.
  5. Bokföringstekniskt är det mer jobb, då man måste bokföra alla affärer separat och hålla koll på anskaffningsvärden och dyl.

Tankar? Vad har jag missat?

1 gillning