Direktpension – varför då?
Hittade denna tråd i samband med att jag behöver disponera årets vinst och satte mig ner och funderade ett tag och har nu kommit fram till följande:
Räkneexemplet från ”PERNILLA” innehåller ett antagande om en avkastningsskatt på 1,4 % på kapitalförsäkringsalternativet. Denna motsvarar hela skillnaden i värde. Räknar man istället på nuvarande avkastningsskatt så hamnar den på 0,447 % och då blir värdet 97,5 tkr för 40 som ligger i 20 år. En avkastningsskatt på 1,4 % motsvarar en statslåneränta på 3,6 %. Det faller då orimligt att arbeta med ett avkastningsantagande på endast 5 % eftersom det skulle innebära en riskpremie på blott 1,4 % när aktiemarknaden historiskt minst avkastat ca4,5 % över riskfri ränta.
Ackumulerad reavinst i kapitalförsäkringsalternativet är skattefri. Om vi utgår från att du inte sparat något 3:12 utdelningsutrymme lägger du bolaget vilande i fem år, plockar fribeloppet (f n 169 tkr) varje år och tar sedan ut resterande kapitalet till 25 %. I exemplet har vi utgått från 40 tkr /år i avsättning. Det innebär att det totala kapitalet efter 20 år från första avsättning uppgår till 1 319 tkr. Med nuvarande fribelopp kan vi alltså plocka ut 676 tkr eller drygt hälften till 20 % och den andra till 25 %. Vi erhåller totalt 1 023 tkr efter skatt.
I alternativet med direktpension utan kapitalförsäkring så kommer ditt kapital att uppgå till 1 389 tkr efter de 20 åren. Vi antar för enkelhets skull att du betalar ut hela beloppet som lön efter avdrag för sociala avgifter – det blir 1 194 tkr. Vi bortser från regler om statlig skatt och begränsning av jobbskatteavdrag i förhållande till löneinkomst. Den effektiva skatten blir c:a 25 % (räknat på inkomst precis under brytpunkten). Vi har då kvar 895 tkr. Med utgångspunkt i att 18,5 % sätt av till inkomstpension och att även denna beskattas med 25 % när den i sin tur plockas ut så får vi tillbaka 166 tkr och vår totala behållning efter skatt kommer att summera till 1 061 tkr.
En skillnad på 38 tkr efter 20 år alltså. Enligt min mening så är det för liten vinst i förhållande till att pengarna inte är omplaceringsbara under tiden utan att lösa ut reavinstbeskattning med avbränning och deklarationskostnader. Fördelen att kunna lägga sig i räntebärande placeringar när det blåser kallt är värd mera. En annan fördel är att jag inte behöver upprätta en massa dokumentation eller anställningskrav. Direktpension utan kapitalförsäkring där kapitalvinsten tas ut som utdelning är det samma som vilken kapitalförsäkring i det egna bolaget som helst.
Jag uppfattar därmed direktpension som en ren rådgivarprodukt utan egentligt värde - men det är utifrån de förutsättningar som gäller för mig själv. Jag har ett så stort intjänat försäkringskapital av tidigare anställningar att jag kommer att ligga över brytpunkten hur jag än vrider och vänder så varje löne-/pensionskrona blir dyrare för mig.