Men nu pratade jag inte om växelkursernas illusioner, utan vad som händer med bolagens reella värde när frihandeln monteras ner.
Du svarade på just påståendet om USD som valutas påverkan:
Åh nej, ska även den här tråden bli ytterligare en i raden av alla trådar om valutariskens illusion ![]()
@Nightowl – hatten av för ditt outtröttliga tålamod.
Historiskt sett har det funnits en korrelation mellan dollens värde i kronor och amerikanska aktiers värde i kronor. Så har ju även varit fallet på sistone. Så om dollarn faller i värde så är det troligt (men inte säkert) att dina investeringar i amerikanska aktier faller i värde i kronor, om man tror att sambandet fortsätter att gälla. Ett sätt att skydda sig mot detta är att äga en rejäl bit svenska aktier. Historiskt sett har man fått en lägre risk genom att övervikta sin hemmamarknad.
Men det finns såklart inga garantier, och det är fullt möjligt att amerikanska aktier kan stiga i värde (mätt i kronor) samtidigt som dollarn faller i värde. Den här typen av samband är inte skrivna i sten. Plus att det knappast är enkelt att förutsäga valutakurser i förväg.
Om båda fonderna gått lika nominellt procent i sin respektive valuta så är skillnaden alltid bara valutakursen. Det är bara matte. Det är exakt samma skillnad du ser på dubbelnoterade aktier plus deras respektive reala värdeförändring.
Den skillnad du då ser i SEK (om du mäter båda fonderna i SEK) är den reala förändringen för båda respektive fonder. Den reala förändringen är totalt frikopplad valutorna.
Nio kronor tror jag bestämt att herrn menar. ![]()
Men för att svara på trådstartens fråga: Ja
Haha tack för uppmärksamheten, ändrat ![]()
8,83 idag, ser vi 8 dollar innan året är slut?
Varför anser du detta vara intressant?
Investerar du långsiktigt och globalt är tillfälliga händelser lika obetydliga som en fluga på vindrutan. Det är visserligen tråkigt att inte se sitt värde öka hela tiden, men om man förväntar sig det har man missförstått hur investeringar fungerar.
Dock är det väl en bra påminnelse om risken i att investera i räntor. Den som ägt USD-räntor (vilka annars brukar ses som de säkraste) har över det senaste året förlorat kanske 15% realt, medan den som ägt S&P 500 har ungefär samma värde som för ett år sedan.
Eller risken att lägga 35 % i enskilda bolag och istället skylla på att valutan är anledningen, när det egentligen är aktiernas värde som har gått ned.
Har man köpt microsoft på 430 dollar och den nu står i 480 dollar men man är ändå - 6 % minus så har man ju haft rätt på aktiekursen men valutan har förstört avkastningen?
Dollarn har nästan aldrig varit under 8 kr de senaste tio åren. Om den når 8 kr konverterar jag nog en del svenska indexfonder till nordamerikanska dito.
Senast dollarn stod så lågt relativt kr var för övrigt under Trumps förra presidentperiod.
Har ni andra funderat på några trösklar i valutakursen för att byta från det ena till det andra?
Jag vet att detta tangerar marknadstiming men föredrar att se det som ombalansering. ![]()
Men om det inte är långsiktigt då, eller globalt? ![]()
Och jag minns rätt väl när den låg under fem spänn…
Längtar tills dollarn är fem spänn så att jag kan åka till rostbältet och titta på H&Ms nya textilfabriker.
Jag har börjat doppa tårna i amerikanska aktier men krävs nog ganska mkt lägre dollarkurs och speciellt aktievärderingar innan jag är all in..