Ja, och lite drygt 20 år sedan den låg runt 11 kr.
Exakt min poäng, man ska räkna med att den fluktuerar.
Det var tider det, även som fattig student kände man sig rik när man var på semester i amerikat. Så här i efterhand känns det ju som att det inte var en långsiktigt motiverad valutakurs, vilket det ju inte heller blev.
DÅ var USD/SEK nere på 9 riksdaler idag. orangea mannen verkar vilja trycka ner den till 5.
Hur ska man tänka egentligen? Vad hände med investeringar under tidigare dollarförsvagningar? Känns som att det är ett större problem idag för gemene man då så många har börjat investera i internationella indexfonder sedan ISK infördes 2012.
Dina globalfonder påverkas inte negativt i SEK av dollarns valutaförändring.
Så det behöver du inte bry dig om.
Se här varför:
Tyvärr kan jag inte förstå argumentet. Igår gick amerikanska indexfonderna ner 2% i USD, och över 3% i SEK. När jag tar ut pengar för att jag behöver leva på dem så har de gått ner 3% för mig. Finns ingen illusion i det.
Det gås igenom i detalj i artikeln. Jag har själv varit med att ta fram materialet.
Det stämmer. Däremot har det ingen koppling alls till att samma fond gått 2% i USD. De där 2% i USD är helt irrelevant.
Illusionen ligger i att 2% i USD är egentligen lika mycket som 3% i SEK. Precis som att 32 grader Fahrenheit är exakt samma som 0 grader C.
Skillnaden mellan graferna som visar USD respektive SEK är inte en skillnad i fondens värde. Det är växelkursen du ser representeras.
Nu pratar ni om teknikaliteter. Faktum är att Trump aktivt bedriver en politik som försvagar dollarn och ger mig mindre på kontot. Kalla det vad ni vill, det är en risk som inte ligger i hur väl amerikanska företag bedrivs. Kalla det geopolitisk risk om ni vill. Att säga att det är en “illusion” och det bara är att sitta still i båten och äga amerikanska tror jag kommer göra många här arga när man helt plötsligt sitter med -20% på sina fonder för att Bolmesson kallade det en illusion…
Det du känner av är att din konsumtionsvaluta SEK stärks samtidigt som dina fondinnehav sjunker. Det gör att det blir extra tungt dagar som dessa. Det har dock inget att göra med växelkursen till dollar. SEK får alltså real värdeförändring upp och fonderna real värdeförändring ned.@Nightowl rätta mig gärna om jag missuppfattat.
Nej det get dig INTE mindre på kontot. Det är en ren missuppfattning.
Dollarn sjunker och du får lika många SEK.
Alltså, nu är det ju två saker som hänt samtidigt som en följd av Donalds tokerier: USD har tappat värde och bolag över hela världen har tappat värde. Pga det senare får man färre SEK för sina andelar.
Ja, jag förstår inte vad denna besatthet med att kalla det för en illusion kommer ifrån. Om jag har 2 miljoner i USA index och dollarn går ner till 4.5 kr och jag tar ut pengarna, då har jag en miljon kronor. Sen förstår jag att “marknaden är effektiv” på lång sikt, men för någon som jag som någon som sagt upp mig som behöver ta ut pengar under årets gång så måste ni ju ändå förstå att jag får färre SEK efter denna nedgång? Sluta kalla det en illusion
I detta forumet är det några som kallar det illusion. Det är svårt att diskutera här just nu efter avsnittet som handlar om valutarisk och trådar kring det. Du kommer ej få medhåll här utan mothugg.
Nej. Sjunker dollarn med 50% (och bolagen är oförändrade) så stiger priset för bolagen i USA index med 100% i dollar. Marknaden är effektiv så faller valutan behövs mer av valutan för att köpa samma aktie.
Om SEK samtidigt är oförändrat så kommer du får dubbelt så många dollar för din fondandel och precis lika många SEK som innan dollar ändrades. Valutakursen går då från 9-> 4,5 SEK per dollar.
Alltså USD som valuta ger ingen förlust för dig i SEK. Du får fortfarande 2 miljoner SEK.
Trodde det var teknikaliteter kring valutor och aktier som diskuterades ![]()
Men ja, att den Orangea Mannen med sina tullar driver självskadepolitik som generellt gör amerikaner fattigare verkar det råda ganska brett konsensus om. Då påverkas så klart dina amerikanska aktier.
Nej det gör dem fortfarande inte för dig som svensk.
Illusionen är inte att det gått minus, illusionen är att det beror på handelsvalutan..
Den blå linjen är fonden Länsförsäkringar Global Index, den gula är svenska OMX