Är dollarn snart nere på 9 kronor?

De nu man ska egentligen kliva in och köpa amerikanska aktier, etf:er. Långsiktigt

Fritt fall för USD ned till DXY=90 nu?

Ändå inte så mycket man kan göra åt det i dag. Om man inte har något konto internationellt eller i “amerikat”.

Nu verkar dollarn ta ny fart nedåt, idag går den nedanför stödet på 9,50 som den först rörde sig vid runt 21a april

Vadå stöd ? Tror du USD dollar anpassar sig efter Sveriges krona ?

5 gillningar

Tekniskt har den haft ett stöd vid 9,50 sedan 21a april då den testat av 9,50 ett x antal gånger och rekulerat upp igen. Idag faller den igenom 9,50.

Ahh, troligen därför alla tillgångsslag i min allvädersportfölj föll kraftigt i dag. Jag skulle nog behöva en starkare hedge mot en försvagad USDSEK för att inte få detta utfall.

1 gillning

Jag har en teori kring hur en sådan hedge stavas:

G-u-l-d

Nej, guldet jag har gick också ned under gårdagen. Jag tror mer på home bias. Å andra sidan gick visst svenska börsen också ned i går.

Tillägg

Vid närmare koll ser det ut som att långa statsobligationer i EUR (X25E, blå kurva) verkar ha varit den bästa hedgen för “gårdagens” ras. Även fast EURSEK också föll en del, men inte lika mycket som statsobligationerna steg (mätt i EUR). Till saken hör att jag jämförde kurserna ca. kl 13:00 den 11/6 med kurserna ca. kl 14:45 den 12/6.

1 gillning

Konstigt mitt zetraguld gick upp 0,7 igår.

0,7% mätt i SEK? Mellan vilka tidpunkter? Från stängning 11/6 till stängning 12/6?

Enligt Investings graf nedan så steg guldpriset i SEK från 31856,00 SEK kl 17:30 den 11/6 till 31996,04 SEK kl 17:30 den 12/6, vilket motsvarar +0,44%, så det beror på vad man jämför.

Du har höga krav om du vill se plus varje dag. Guldet är nu upp 47% senaste året och mycket nära ATH. Duger för mig.

Men visst, svenska tillgångar kan ju också funka.

Ja, allt är ju relativt. Helt beroende på vilken tidshorisont man tittar på. Utvecklingen under en dag är inte riktigt jämförbar med utvecklingen under ett år.

1 gillning

Kanske en dum fråga, men jag är ganska mycket nybörjare på sparandet…

Men med läget i USA, om man ser till oro och valuta, är det bättre/smartare att se på en Global-fond ex. USA?
Eller ska man se den nedgång som är i dollar och eventuell oro i USA som en anledning att faktiskt välja en global-fond som inkluderar USA, då detta på lång sikt kommer att vända upp?

Alltid global fond på lång sikt. Men får försöka förtränga den tillfälliga valutaförlusten även om den kan vara svårsmält som ny investerare på marknaden.

Sitter själv på extra kassa nu i höst och kliver möjligen in med mer pengar någon gång 2026.

Jag tycker det är en bra fråga! Men jag avviker också från allmänna konsensus här. Jag sålde alla globalfonderna i februari och mars och har dragit ner min andel global (och då köper jag SPYI som har ca 63% USA) i månadssparandet till 40%, har dessutom 40 i EXUS och 20 i europeisk försvarsindustri. Varför? Det passar mig bra just nu.
Sen hur det blir…

God only knows

De flesta som försöker tajma marknaden och välja vilka bitar som kommer att gå bra eller dåligt förlorar på det jämfört med indexinvesterare. Om du tror att Förenta staterna kommer att gå sämre än resten av världen framöver så behöver du kunna svara på frågan ”Varför har inte marknaden prisat in detta?”. Om alla trodde att det skulle gå sämre för staterna än för resten av världen så skulle folk sälja sina aktier där och köpa annat tills priset för amerikanska aktier sjunker till en nivå där deras förväntade avkastning är lik övriga världens.

De två viktigaste sakerna att ha koll på som investerare:

1. Avkastningen beror inte bara på hur bra företaget går, utan även på priset. Ett företag kan tjäna pengar som gräs och ändå vara en dålig investering om det är för dyrt.
  2. Varje gång du säljer, köper någon annan. Varje gång du köper, säljer någon annan. Alla aktier ägs av någon.

Så om du tror att amerikanska aktier är övervärderade, varför har inte marknaden satt ett lägre pris?

Ny fart nedåt igen, 9,34 i skrivande stund

Under 9kr före årets slut? :slight_smile:

Ser troligt ut, varit mycket rött i portföljen på senaste tiden pga valutan….

Det var bra drygt 10 år sedan dollarn stod i 6.5 mot SEK.

4 gillningar