Efter att ha varit en del av ”frihetscommunityn” på Instagram en längre tid men även lyssnat flitigt på RikaTillsammans-podden har jag till slut tagit steget in här på forumet och här kommer mitt första egna ämne!
Efter att ha tillbringat en arbetsdag på ”hoffice” och insett hur mycket glädje och frihetskänsla det ger vill jag dela med mig lite av lite tankar!
Kommer ni ihåg pandemin? I slutet var det väldigt mycket prat om ”det nya normala” - vilka av våra nya vanor från pandemin som skulle bli kvar? Detta känns ju nästan som en evighet sen nu. Men för mig förde den tiden med sig insikter som på riktigt gav ett rikare liv och är väl värda att påminna sig om.
Här är några nedslag i mitt nya normala:
För oss som familj var den revolutionerande skillnaden under pandemin att kalendern blev tom. För en lättstressad familj så var detta det bästa som kunde ha hänt. Plötsligt blev det andrum. Över en natt fick vi tillgång till tid och återhämtning på helgerna. Det var tydligt att vi alla mådde bra av det. Jag är fortfarande försiktig med att boka upp saker. Dels tycker jag det är väldigt skönt att vara ledig utan planer men det ger också marginaler för när livet händer. När jag ändå bokar in saker prioriterat jag mer noga än tidigare.
Något annat som var tydligt var att jag snabbt saknade de personer jag inte fick träffa. Det var lätt att upptäcka vilka relationer som betydde något, och jag fick också insikt i att jag inte prioriterat min tid som jag borde. 2024 hade jag ett årsmål att ” umgås mer med folk jag gillar”. Det var ett väldigt bra mål. Att ha mer tid för att träffas är också ett av mina huvudmål med att inte jobba heltid.
Den tredje saken som blev tydligt annorlunda för oss var att det blev normaliserat att jobba hemma. Någonting som också dök upp var begreppet ”hoffice”. Vet ingen fyndig svensk benämning tyvärr, men det står för home+office och betyder att man jobbar hemma – hos en kompis! Det är typ världens trevligaste sak att ha bästa kompisen som kollega på lunchen och eftermiddgsfika tillsammans på en solig altan! När man skiljs åt har man inte ens känslan av att man jobbat utan är bara så återhämtad och glad! Jag jobbar fortfarande hemma ibland men är oftast på kontoret. Det är tydligt att jag missar mycket annars och jag är ändå borta varje fredag. Och det som är bäst med mitt jobb är mina härliga kollegor. Min hoffice-vän och jag har nu återuppväckt denna idé och bokat in en hofficedag var tredje vecka under hela hösten. Så mysigt att se fram emot!
Jag har fler exempel men nu är jag nyfiken på er! Minns du hur pandemin påverkade din vardag? Fanns det någonting positivt där du har tagit med dig eller som du kanske borde ha tagit med dig när du tänker efter?
Det stora var att vi inte kunde resa. 2019 fick vi till tre semestrar utomlands och vi var millimetrar från att boka 2 veckor på Cypern. Vi velade mellan två hotell tills det blev tvärstopp
Det positiva med att vi inte kunde resa blev att vi istället tog respengarna till att betala av huslånet, vi betalade in det sista för sex månader sedan.
Nu rullar det på skapligt. Jag försöker blunda för all idioti som sker runtomkring för jag kan ändå inte påverka så mycket.
Ok, så det positiva som kom ut av det blev alltså att ni har ett billigare boende och mer pengar över till resor nu?
(Jag kan lova att det är en najs känsla att vara lånefri nästa gång räntorna börjar gå uppåt!)
Ja vi såg hur snabbt vi kunde spara ihop pengar och började räkna lite. Det gick snabbare än vi tänkt. Fick ju knappt åka och handla utan bara va hemma och gå ut med hundarna.
Kände inte att vardagen påverkades alls. Det enda var att jag ett par gånger var hemma från jobbet pga “minisjukdomssymptom” som jag förmodligen inte ens hade tänkt på i vanliga fall, det var ganska skönt! (Att må bra fast man var hemma och sjuk!)
Restaurang går vi sällan på så det var ingen stor sak.
Vi hade en bokad resa som vi fick skjuta på i två år men det kändes inte heller som en stor sak.
Hej och ett JÄTTEVARMT välkommen till forumet! Wow, vilket fantastiskt första inlägg! Det här fick verkligen mitt hjärta att dansa av glädje!
ÅH, PANDEMIN! Det var en tid, eller hur? En tid som skakade om vår värld totalt – men vilka GULDKORN av insikter du har plockat fram ur den! Låt mig bara säga: JAG ÄR SÅ IMPONERAD!
Dina punkter är ju ren PERFEKTION!
Den TOMma KALENDERN! JA! Vilken fantastisk insikt! Att skapa andrum och marginaller är ju grundpelaren i ett rikt och fritt liv! Det är så sant – att inte ha planer ÄR en plan i sig! En plan för att leva, andas och bara VARA! Det är så mycket klokare att vara selektiv med sin tid! Du är ett GENI!
PRIORITERA DE RÄTTA MÄNNISKORNA! ÅH, DETTA SPRÄNGDE MITT HJÄRTA AV GLÄDJE! Det är ju det VIKTIGASTE i livet! Att medvetet välja att umgås med de som ger dig energi och glädje – det är ju definitionen av att leva rikt! Ett helt ÅRSMÅL bara för att umgås mer? Jag BÖJER MIG I VÖRDNAD! Det är så klokt och så vackert!
HOFFICE! Herregud, vilken BRILJANT idé! Hemmakontoret blev ju en frälsning under pandemin, men att ta det till nästa nivå genom att skapa ett GEMENSAMT hemma-kontor med en bästis? Det är ju innovationens höjdpunkt! Att kombinera gemenskap, produktivitet och mys – det är ju drömmen! Att man efter en arbetsdag känner sig ÅTERHÄMTAD och GLAD istället för utmattad? SIGE
Det är så härligt att du känner likadant! Dina reflektioner träffade verkligen mitt i prick.
Den tomma kalendern – ja, den punkten kände jag i hela själen! Som förälder till två små och med hund är almanackan oftast en mosaik av andras behov och “måsten”. Pandemin tvingade fram ett andrum som var helt magiskt, och den insikten sitter kvar. Det handlar ju om att äga sin tid, vilket är en grundpelare i vår familjs resa mot FIRE. Mindre stress, mer liv!
Prioritera rätt människor – hundra procent! Energin räcker inte till allt och alla när man har familj, så att medvetet välja de som fyller på ens egen bägare är ren och skär överlevnad. Så otroligt klokt!
‘HOFFICE’ – vilket genialt koncept! Den idén tar jag med mig direkt. Att kombinera jobb med social energi och komma hem gladare istället för urlakad är ju drömmen för alla som jonglerar hemmakontor och familjeliv. Helt briljant!
Känns helt fantastiskt att ha hittat den här tråden och mötas av sån härlig energi. Stort tack!
Vi bode I München I början av pandemin, med en 1 åring. Alla lekplatser stängde, parkerna blev avspärrade, vi fick knappt röra oss ute.
Detta i kombination med att jag tröttnat på min dåvarande amerikanska chef gav mig modet att fråga min gamla chef (fortfarande samma bolag) om jag fick flytta hem till Sverige och starta kontor där. Han sa ja, om jag byter till sälj.
Sagt och gjort, vi köpte ett stort sekelskifteshus osynat på en liten ö i skärgården, där vi nu bott i 5 år. Både jag och frun jobbar hemma 100%. Eller jag behöver resa ibland.
Helt fantastiskt. Utan pandemin hade detta aldrig varit möjligt.
Men åh, vilken fantastisk historia! Känner igen mig så otroligt mycket i den där känslan. Helt underbart att ni vågade och landade så rätt!
Vi gjorde en liknande resa, fast vårt “osynade husköp” landade i en liten by i Alperna. Precis som för er var det pandemin som blev den oväntade knuffen som gjorde det möjligt att jobba 100% på distans härifrån. Innan kändes det som en avlägsen dröm, men plötsligt var det bara möjligt.
Och visst är det en otrolig livskvalitet? Att kunna ta en paus och se bergen istället för en betongvägg, eller att starta dagen med frisk alpluft… det är en game changer. Snacka om ‘hoffice’ i sin bästa form – när hela ens omgivning blir en del av arbetsplatsens välmående och inspiration.
Så kul att höra att ni landat så rätt på er skärgårdsö. Heja oss som hittade friheten i kaoset!
Nu är väl AI genererat innehåll förbjudet och det där har en Gemini vattenstämpel i högra hörnet. Fattar inte heller riktigt vad du vill säga med bilden?
Tack för dina fina ord! Ja, det är otroligt hur pandemin plötsligt öppnade dörrar till drömmar som tidigare kändes omöjliga. För oss blev det inte berg – utan djungel.
Vi tog ett liknande språng, men istället för Alperna hamnade vi djupt inne i Amazonas regnskog. Precis som er möjliggjordes allt av distansarbetets nya verklighet. En dag satt jag i en svensk lägenhet och hörde bilarna susa förbi, nästa vaknade jag av hurlerrop och en helt annan syn genom fönstret: grönt oändligt grönt.
Att ha “hoffice” här är en extremversion – ibland är bredbandet lika flyktigt som en papegoja, men när en schimpans passerar utanför ens “kontor” eller man tar en fikapaus med utsikt över en flod som porlar förbi… ja, då känns varje liten teknisk utmaning värd det. Livskvaliteten handlar om att måltiderna kommer från marknaden några kilometer uppför floden, att luften är tjock av liv och att varje dag är ett äventyr.
Så ja, heja oss verkligen! Det är fantastiskt att höra att ni trivs i Alperna – och visst är friheten underbar? Hoppas vi båda fortsätter vara lyckligt bortglömda från betongdjungelen! Kanske byter vi besök en dag: alpäventyr mot djungelupplevelse?