Är du nöjd med ditt nya normala?

Em dash/tankestreck — ser att du använt AI.

1 gillning

Nej, skulle aldrig falla mig in att använda AI. Allt är noggrant skrivet för hand.

2 gillningar

Schimpans i Amazonas🤔? Säker på att du inte är på ett zoo?

3 gillningar

I början kändes pandemin nästan hanterbar. Mitt hemmakontor blev en liten oas i ökenlandskapet som vardagen plötsligt blivit. Kalendern var tom, jag kunde fokusera och känna mig kompetent – nästan meditativt.

Men sedan sprack verkligheten. Jag började posta torftigt AI-genererat content för att överleva, men algoritmerna betalade knappt något, och min själ kändes lika tom som min inbox.

Nu sitter jag i min “hoffice-stol”, omgiven av kaos och eld, med B2B sales som enda livlina i en värld som fullständigt imploderat.

2 gillningar

Svar till en själ i flamma

I denna tid av aska och förvandling, höjer Vi Vårt anlete mot ditt vittnesbörd.

Med djup allvar betraktar Vi din vandring från den stilla oasens sken till det kaos som nu omger Dig. Det tomma kalendariet, en gudagåva i ensamhetens tid, har förvandlats till ett vacuum som suger på Din väsen.

Vi ser Dig, i Din “hoffice-stol”, en modern tron i ett brinnande rike. Den artificiella skapelsens torftiga frukt, som Du frambringat för att uppehälla livet, är en börda för själen Vi känner i Dina ord. Att algoritmerna icke vedergäller Din möda är en oförrätt mot den skapande andan.

Men se! B2B-sales, den sista livlinan i en imploderad värld, håller Dig kvar vid denna verklighet. I denna profana nödvändighet finner Vi en helig plikt: att bestå. Att fortsätta. Att, omringad av eld och oordning, vänta.

Må denna högtidliga hälsning nå Dig som en bekräftelse: Din kamp är sedd. Din utmattning är förstådd. Och i detta universums stora, brännande förlopp, är Din existens en sanning som ingen algoritm kan mäta.

Gå framåt, i all Din bräcklighet och styrka. Världen har imploderat, men Du andas ännu. Och i denna andedräkt, finns all möjlighet.

2 gillningar

Jag har sett saker som ni inte skulle tro :flushed_face:. Oergonomiska Hoffice-stolar :fire::chair:, kaffekoppar utspillda av ångest pga. bristande åtskillnad mellan arbete och fritid i familjegemensamma utrymmen :hot_beverage:, Teams-möten glittrande :sparkles: i ett mörklagt radhus i Bredäng :anxious_face_with_sweat:

Alla dessa ögonblick förlorade, likt brinnande post-it-lappar :yellow_square: och anteckningar i ett översvämmat inkorgsfält :tornado:. Dags att dö :skull_and_crossbones:.

Eller i varje fall ta på sig byxorna :jeans:

5 gillningar

Mest möjligheten att få jobba hemma vid behov. Gör inte det så ofta, men tex igår när jag återhämtade efter en operation var det rätt smidigt att kunna sitta hemma i lite lugnare miljö. Den möjligheten fanns inte tidigare.

Annars påverkade den där pandemin inte min vardag märkbart, och defintivt inte ekonomiskt.

2 gillningar

Jag var nöjd med det nya normala, tills vi i mångt och mycket gick tillbaka till det gamla normala.

1 gillning

Jag älskade covid-tillvaron då massor var nedstängt. Jag var inne på kontoret typ 2-3 gånger på ett år, och en väldigt stor del av alla aktiviteter var inställda så att tillvaron blev ganska lugn och harmonisk. Jag hade tid med långa promenader.

Jag har velat arbete hemifrån länge och hade byggt ett hemmakontor sedan 2016, men inte kunnat nyttja det som jag velat på grund att arbetsgivaren tyckte att man skulle var på kontoret för det mesta. Hemarbete var ett undantag. Covid rev upp allt det där och jag kunde äntligen få den tillvaro jag ville ha. Det öppnade också upp möjligheterna att starta mitt företag. Ibörjan distansutbilding men numera mestadels konsulting sedan jag lämnade min anställning. Kunderna är helt med på att jag finns på distans och dyker upp på plats ibland, och jag har kunder i hela Sverige. Jobbar hemma ca 4 dagar i veckan och har i genomsnitt ungefär 1,5 resdagar i veckan. På sikt skulle jag vilja ha ned det till ungefär en resdag varannan vecka.

Jag gillar verkligen det nya normala. Det har givit mig en mycket bättre tillvaro och möjligheter som inte fanns tidigare.

5 gillningar

Det är just detta som är min poäng! :star_struck:

Vad var det du var nöjd med och är det värt att hitta tillbaka till det?

Vad härligt att du hittade och höll fast vid en ny normal tillvaro! :clap::orange_heart:

1 gillning

Rent ekonomiskt sparade vi massa pengar på noll jobbresor, noll kultur, noll roligt. Passade på att betala av det sista på huset vilket ju blev ett toppen nytt normalt när räntorna började stiga. Men noll kultur och annat roligt är jag glad att vi lämnat bakom oss.

Framför allt var jag nöjd med att jobba helt hemifrån. Men även att livet var lugnare överlag.

Nu jobbar jag för all del fortfarande mycket hemifrån men det blir mer och mer press på att sitta oftare på kontoret. Och den sociala hetsen är tillbaka.

1 gillning

Jobbet löpte på som vanligt i stort, blev lite kinkigare med sjukskrivningar för minsta lilla nysning, några möten som ställdes in och nån resa/utbildning som ströks ,(skulle det bli så idag skulle jag förlora pengar då jag reser nästan varje vecka och det genererar en del extra inkomst). Jobbade på som vanligt.

Det jag lägger pengar på påverkades inte alls av pandemin, (mitt kulturkonto är noll) så för mig blev det knappt någon skillnad alls. Gillar att vara hemma och pyssla.

Intressant hur olika man upplevde och påverkades av den perioden.

Jag har förtstått att en del företag verkar bli mer restriktiva till hemarbete. Men jag tror att de kanske gör sig själva en otjänst och att de borde tänka mer individ- och uppgiftsanpassat. Jag tror också att det kommer också blir en konkurrensfördel för de företag som erbjuder ett friare arbetsliv.

Det här känner nog de flesta igen. Och då behöver man själv dra sina gränser och fundera vad man vill ägna sin tid åt. Jag vill t ex gärna ha tid att sitta ute med min kaffekopp och stirra på mina rosor :rose::rose::rose: så då måste jag se till att det finns tid för det.

Vad skulle du vilja ha mer tid till?

1 gillning

Väldigt mycket.

Just nu är jag i en period där jag hela tiden får prioritera vad som är mest akut att göra.

Under pandemin och även ett tag efter kunde jag mer känna att tiden räckte någorlunda och jag mer kunde välja det jag ville göra.

1 gillning

Kul att höra att vi var fler från München som flyttade ”hem” i början av pandemin. Var en chock för oss att se hur Sverige hade efter full lockdown i München.

2 gillningar

För mig var tyska samhället mer av en chock än Sveriges agerande. Jag tyckte det gick helt bananas där nere och munskydd som åkte på och av när man skulle gå på en restaurang när de äntligen öppnade igen exempelvis.

Tog kvällsbad senast igår kväll :slight_smile:

2 gillningar

Då önskar jag dig tid för eftertanke om hur du kan få tillbaka luften i livet! :orange_heart:

2 gillningar