Jo, det vore en ide. Blir som med brytpunkten. De kommer hoppa över att höja för att få in mer skatt.
Ja, det kommer öppna upp för en en massa petande. Flera olika brytpunkter. Ökad progressivitet (utöver allt som det redan är progressivitet på). Justerande av procentsatser. Anpassande till tillfälliga nivåer på reporäntan. Skruvande för att anpassa till viktiga väljargrupper inför riksdagsval så man kan få någon extra röstprocent. Osv.
Hela skattesystemet borde göras om från grunden och förenklas. Det är för mycket petande och politiska utspel.
Den K4 som jag får av Avanza har GAV uträknat, den innehåller också korrekt datum, aktier och köp + eventuellt sälj. Avanza tillhandahåller även en excel.
Problemet har varit att GAV inte följer med in i skatteverket så man får sitta och klippa och klistra detta.
Inte optimalt om man har flera hundra transaktioner och råkar man skriva in fel kan det ju slå väldigt, väldigt fel.
Dessutom funkar det väl bara om man endast har värdepapper av samma typ på en bank? Om du tex har aktier i Ericsson hos både Avanza och Handelsbanken funkar det inte, eftersom GAV värdet hos Avanza bara tar innehav som du har hos Avanza i beaktande.
Vet inte vem du svarar till eftersom du bara skapar ett inlägg i tomma intet
Om någon köper exakt lika många aktier för exakt samma tidpunkt till exakt samma pris och dessutom säljer exakt lika många aktier vid exakt samma tidpunkt till exakt samma pris så lär det ändå inte spela någon roll de gått via en depå
Vad menar du med ”skapar inlägg i tomma intet”? Om jag svarar på ditt inlägg, och ingen har skrivit något däremellan, så hamnar det under ditt inlägg. Det är så forumet funkar.
Förstår inte vad du menar. Problemet jag beskrev var när man har Depå i två olika banker, och har samma typ av aktier i de Depåerna (tex Ericsson). Hur du alltid ska lyckas synka exakt samma köp & sälj, till samma antal, pris och tid på båda Depåerna vet jag inte hur du ska lyckas med. Och varför skulle du vilja göra det alltid ändå?
Nä du klickar på svara under mitt inlägg, det är så forum fungerar. hejdå
Ja, och det är precis det jag gjort. Notera att det visas ingen ”pil” med användarnamnet på den personen som skrev inlägget man svarade på om det inte finns något annat inlägg emellan. En sådan pil visas bara om det finns inlägg emellan.
Det är inte rimligt att höja någon skatt i Sverige
Om man ärver en aktie i af-konto är det väl nästan smidigare att behålla den för evigt istället för att sälja? Tänker att det är extremt bökigt att deklarera
Men om man inte gillar att satsa på individuella aktier, utan vill ha riskspridning via tex indexfonder? Då är det ju inte så bra att hålla kvar vid aktierna ”för evigt”, även om det är bekvämt deklarationsmässigt.
Jag vet inte var men har sett statistiken på att de flesta börsnoterade bolag avnoteras för eller senare. Jag tyckte att det var bättre att sälja och investera i något bättre ( fonder) än att ha kvar pengarna i en dålig investering.
Det är extremt enkelt att deklarera. Ange anskaffningsvärde eller schablonanskaffningsvärde (om det är mer lönsamt eller anskaffningsvärdet saknas).
Inköpsdatum behöver man inte redovisa.
Om man köper flera gånger spelar ingen roll så länge man har det på samma depå. När man säljer räknas det genomsnittliga värdet på alla aktier man har och det brukar man kunna se.
Har man flera depåer blir det krångligare.
Nej, jag känner en viss tacksamhet över att det finns.
Normala människor med normal inkomst, kan på ett enkelt och förhållandevis billigt sätt använda en sparform som kan hjälpa oss att bygga ett ekonomiskt rikt liv.
…eller så ser man den som statisk för att få Svensson att börja spara. Det är ju ingen helig regel som måste följa en uppräkning.
Sedan håller jag med tråden generellt om att allt småfixande med regelverket inte är bra. Jag hade både personligen och för systemets skull sett att man skippade dessa 300k skattefritt och istället strök den där tillagda procenten på statslåneräntan vid beräkningen. Men det är svårare att förstå och funkar inte lika bra som valfläsk.
Ja jag ser nu att SKV slutar kräva in beräkningen av omkostnadsbelopp vid flera köp. Förr var man tvungen att skicka in K4A blanketten med omkostnadsbeloppsberäkningen tillsammans med K4an. Det är en bra förenkling att man kan ta GAV direkt från banken till K4an.
Tack för rättningen!
Om man vill undvika att stimulansen för småspararna ska bli en gimmick i framtiden, när inflationen gröpt ur värdet på den nominella gränsen, så kommer den behöva ändras. Visserligen behöver inte det ske en automatisk uppräkning, men en ändring kommer sannolikt ske (likt vad man gör med barnbidragen).
I t.ex. Kanada har man ett liknande incitament som kallas för TFSA (Tax Free Savings Account) där man kan investera skattefritt på börsen. Gränsen för detta konto räknas upp automatiskt med inflationen. Genom att göra detta så slipper man politisera uppräkningen varje gång (t.ex. Socialdemokraterna kommer vilja motverka uppräkning medan Moderaterna kommer vilja räkna upp). Gränsen är dessutom baserad på insatt kapital, inte om man haft oturen att göra lyckosamma investeringar.
Förövrigt så är det intressant att 300 tkr ger idag samma skatt som ett kapital på nästan exakt 1 mkr med dom ursprungliga reglerna för ISK. Så det finns säkert en politisk baktanke bakom den nominella gränsen dvs att ISK-miljonärer inte ska bli subventionerade.
Medhåll. Det jag menar är att fasta gränser kan få folk att just börja spara. Sedan kan den medvetet få “släpa” lite, så farbror staten får in mer, tills folk börjar grymta och en ny regering går in och petar.
Garanterat. Men det stör mig ändå. ![]()