Är en indexfond rätt för mig?

Hej!

Som tråden lyder så ställer jag mig just den frågan.

Då jag endast har ca 15år kvar till pension och har nyligen börjat spara i en indexfond (800k) med 5500kr/mån investeringar.

Som forskningen säger så är det ett långsiktigt sparande, men är 15år tillräckligt? Då endast fonden just följer index och inget mer.

Borde jag tänka annorlunda, eller bara att gilla läget och sitta kvar i båten och guppa vidare?

Synpunkter mottages tacksamt. :folded_hands:t2:

Go fredag! :slightly_smiling_face:

Med vänlig hälsning, Patrik

1 gillning

En bra tabell du kan använda för att hitta rätt risknivå, aningen konservativt kanske, men funkar.

Det du kan tänka på är att du ska välja antal år tills när pengarna är tänkta att konsumeras, antar att du inte tänker bränna hela pensionssparet år 1? Så i praktiken kan det bli betydligt längre än 15 års horisont du bör tänka/planera för.

2 gillningar

Ja, man brukar säga att tio år eller längre är långsiktigt.

Guppa vidare. Börjar du skruva på rattarna på panelen är det lätt att göra Titanic sällskap.

Detsamma! :smiley:

3 gillningar

Hej.

Än så länge så är det fullt rimligt att guppa vidare. Sen kan det vara bra att göra en omviktningsplan.

Klura lite på under hur många år du kommer plocka ut kapitalet och dela upp summan på det när du kommit närmare än tio år för år ett.

Sen vikta om förslagsvis 1/25 del per år till räntor, 10 år innan de pengarna ska plockas ut.

Jag tänker liknande kring mitt pensionssparande, men om jag tänker knasigt, får någon gärna rätta mig. :blush:

1 gillning

Vad är källan på den? Har du gjort den? :slight_smile:

Kolla gärna denna sidan för att få lite känsla för risk och sparhorisont:

2 gillningar

Just där där är skapad av mig, men orginalet kommer från :

Rational Investing in Irrational Times: How to Avoid the Costly Mistakes Even Smart People Make Today

Hur viktar man dem mot varandra?

Minns inte exakt vad det står i boken, men har för mig man väljer det alternativ som ger lägst vikt mot aktier.