Jag är kanske lite unik men jag/vi har tänkt bygga upp en buffert på en/ett par månadslöner direkt på sparkonto, och när vi har kommit så långt flytta månadsinbetalningarna till Nordnet. Har än så länge inte så jättehögt månadssparande/sparkapital så det inverkar säkert i hur jag resonerar. Huslån med ca 60% belåning med en hög amortering just nu, som jag har för avsikt att minska för att i gengäld öka på sparkvoten.
Har kreditkort med hög gräns (10000€) men det är ju inte riktigt en ”lösning” om man t.ex. behöver köpa nya bildäck eller något annat dyrt, eller över lag har mer räkningar än vad man har ekonomi för under vissa månader. Kreditkortsräkningen ska ju ändå också betalas i slutändan. Så det är nog bara en ”lösning” i de fall sparkvoten är markant högre än i vårt fall.
Själv har jag både en ok buffert och kort med ordentlig kredit och det känns bra för mig. Så jag tycker absolut att du kan spara ihop ett par månadslöner till buffert
Ja och nej. Det är mycket lättare att reversera betalningar (chargeback) på ett kreditkort, misstänker att det beror på att det är en skuld mellan dig och en butik inom VISA/MasterCards nätverk och inte en banköverföring. Sen finns det mycket hårdare lagstiftning kring kreditkortsbedrägerier, bl.a. på grund av konsumentskyddet kring krediter.
Kan man bevisa att ett obehörigt köp gjorts eller att kortet blivit stulet så är du rent juridiskt inte ansvarig för köpet på ett kreditkort. Samma gäller vad jag vet inte på ett debetkort, men många banker hjälper till av ren goodwill.
Du kan ha kreditkort med låga belopp också, du är på inget sätt tvingad att ha en hög kredit kopplad till kortet. Det blir naturligtvis knöligare och mer administration för dig, men det blir det med debetkort också.
Sen är det en vanlig missuppfattning att kortet inte kan debiteras om det underliggande kontot är tomt. Det som händer om banken får in en transaktion som de tycker ser legit ut när du saknar kosing, är att du får ett minussaldo och att banken dessutom öser på med straffavgifter för det.
Bra mycket tråkigare sits än att bestrida en räkning som ska betalas om ett par veckor.