Är FIRE slöseri med ett liv?

Vet inte vilken ordbok du tittat i men att “gå i pension” på engelska är “retire”. Så det ordet betyder både att “dra sig tillbaka” i ett allmänt sammanhang och specifikt att man drar sig tillbaka från jobblivet. Om nån säger “I retired in 2022” menar de högst sannolikt inte att de blev eremit.

Så FIRE står, som Ticker korrekt påpekade. “Financial Independence, Retire Early”. Det första är ett tillstånd, det andra en handling.

4 gillningar

Nja, det ena är substantivet och det andra är verbet

3 gillningar

Jag är inte lika stor LP-fantast som du, men hur gör man exakt när man åker skivor? Är det också på snö eller? :wink:

Men det är inte pensionering.

Japp, men det är inte detsamma som pensionering.

Nej. De menar att de slutat jobba. Språken är olika på det sättet. I 'murica har de “pensionists” också. Det är inte detsamma som “retiree”.

Korrekt. Det innebär alltså inte pensionering, som Ticker däremot skrev.

Böj bäst ni vill och det gör jag också. Poängen är inte att man inte får mena olika saker utan att FIRE-kommuniteten tenderar att mena “retiree”, “sluta jobba”, “dra sig tillbaka”, “lämna arbetslivet” och det är inte liktydigt med att gå i pension, helt oavsett om vi pratar svenska eller 'murikanska.

Dumt att skriva substantivet när FIRE-förkortningen nyttjar verbet då. Nej, det är inte exakt samma sak. Det är inte utbytbart i språket.

Hahaha, det är säkert fingrarna som skrivit det för många gånger som lever sitt eget liv. :rofl: Kanke värt att prova? :thinking:

p.s. Om jag är pensionär så vill jag fanimej ha rabatt i matbutiken vissa dagar samt åka rabatterat på bussen. Det får jag inte. #kränkt :slight_smile:

3 gillningar

Stor igenkänning :slight_smile:

Att kalla en som lyckats gå FIRE för pensionär är det absolut värsta man kan göra. Spark på smalbenet, ärekränkning och allt annat vedervärdigt :wink:

2 gillningar

Men vi ger igen genom att bunka ihop de övriga under epiteten arbetsnarkomaner eller löneträlar, så det jämnar väl ut sig. :smiling_face_with_sunglasses: :tropical_drink: :palm_tree: :beach_with_umbrella: :ocean:

2 gillningar

Ja men folk som jobbar och pensionärer, rika som fattiga, är ju normalfallet. Det är stackars FIREianer som är den utsatta minoritetsgruppen. Så det så. :wink:

Nu utvisar jag mig själv tror jag…

1 gillning

Du får nog skriva ett antal meningar där du visar på skillnaden då.

[OT]

Nu måste nog son-of-a-language-teacher och vice biträdande deputy språkpolis rycka ut här. Eller menar du;

a cat dancing on a record player with a blue background|833x466.47999999999996

[/OT]

2 gillningar

Du är mer begåvad än så här axr. Ett venndiagram kan nog hjälpa mer isf. Men eftersom tråden redan har ett par som tröttsamt slänger sig med stora plånboken och generaliseringar om vad de anser FIRE innebär så tror jag att jag parkerar tråddeltagandet här.

Jag är FIRE. Jag är “retired”. Jag har slutat jobba. Jag har lämnat arbetslivet. Jag är inte pensionär.

5 gillningar

Ibland pratas det här på forumet om gold diggers. Men på senare tid känns det som om vi har fått allt fler handmaid diggers. Undrar om det är en ny trend att man tycker att det känns rätt att unna sig en hemmafru?

7 gillningar

Pensionärer får samma problem då de inte heller kan öka sitt bolån, även om det inte är helt nollat.

Okej men nu är jag inte med. Varför vill jag öka min bolån efter min endgamebostad är avbetald? Varför har jag slutat spara bara för att jag betalade av hemmet först? Jag förespråkar inte en sekund för att någon ska betala av sitt boende och sedan ha noll buffert. Det vore ju vansinne.

2 gillningar

Undrar om du är hyperkänslig för det här för du menar att du inte tar ut någon pension? Så jag kommer aldrig att vara en “pensionär” eftersom jag inte är berättigad till någon pension, även när jag är 90?

Det amerikanska uttrycket är lite mer okänsligt för just sättet att försörja sig på eftersom många amerikaner i princip lever på sparade tillgångar även efter de “gått i pension”.

I valet och kvalet när man måste fylla i sin sysselsättning och har att välja på “arbetslös” eller “pensionär”, tycker jag det senare är mindre dåligt än det tidigare iallfall…

Ja och nej. Jag är känslig för att orden betyder olika saker. Jag har ingen pension att ta ut. Den tidigaste kan röras om nio år för min del.

Jobbar du till 90 så är du inte pensionär nej. Går du vid 68 men inrättat ditt liv att du inte får en krona i pension så tror jag de flesta ändå ser dig som pensionär. Jag misstänker att du har privata pensionsförsäkringar istället. Om inte är du nog tämligen unik, även här på RT.

Helt enig med dig här och därför anser jag det extra viktigt att man inte slaktar svenska språket med en massa skräp från det landet. Det är inte relevant här. Bor du där så är din verklighet och en annan.

Helt rätt. “Arbetslös” har motsvarande problematiska definition då “unemployed” i detta fall fungerar mycket bättre då det beskriver ett större begrepp.

p.s. Språk är viktigt för det är så vi förstår varandra. Jag obstruerar inte för att vara besvärlig.

1 gillning

Hur menar du här? Så gör jag, så kan TS uppenbarligen välja att göra, liksom alla andra som har alternativet att betala av hela sitt bolån.

2 gillningar

Kör på bara! Fortsätt att spara på det du har påbörjat. Se till att ni båda jobbar och tjänar bra med pengar. När du är i 40 års åldern tar ni och känner efter vad ni vill då. När du är 40år och inser att FIRE vore det bästa för er så ångrar du dig om du lagt alla besparingar på boende och nöjen. Allt sånt kommer du att ha råd med ändå.

Jag är 42 bast och har nyligen börjat spara mot FIRE men när jag blir 50 vet jag inte hur jag känner. Vill jag fortsätta jobba till 65 kommer jag i alla fall att ha väldigt mycket pengar :money_mouth_face:

Sen ska du komma ihåg att det går att leva ett normalt liv med hus, nöjen, resor, ny bil mm. och även amortera och spara en rejäl slant.

1 gillning

Jodå, har bekanta med normal pension som lånat på sin bostad. Och det finns seniorlån också om det skulle knipa. Inte speciellt bra villkor men funkar om man inte önskar ge bort maximalt i arv.

Vi har inga lån men som jag skrev i någon annan tråd testade jag att knappa in siffrorna för ett seniorlån och skulle då kunna få ut strax under hälften av bostadens värde.

Med 3% ränta (snittet under en längre tid) blir det väl 5000 kr/månad (3500 kr efter ränteavdrag) initialt? Utan amortering blir 3,5K/månad i 20 år nästan 1,8 miljoner med ränta-på-ränta om börsen snittar 7%. Tänk om räntan fördubblas från nuvarande nivåer? Finns ränteavdraget kvar i 20 år till? Högre ränta och sidledes eller sjunkande börs i 10-20 år framöver?

Mitt första BRF-lån hade 17,25% i ränta i några år och efterföljande hus 12-13% under flera år så man är kanske lite skadad… Men med så lite lån som möjligt plus amortering från början kunde vi som helt skuldfria vid runt 50år när ungarna flyttat ut spara mer än en årsutgift i indexfonder per år.

Som skuldfria kunde vi i princip när som helst efter det göra exit men trivdes med jobbet så vi fortsatte till 60 och hade då 8-10 årsutgifter sparat med 30/70 fördelning på börsen. Och med pensioner som överstiger utgifterna kan vi fortsätta sova gott om nätterna och öka utgifterna om vi skulle få för oss att hitta på något nytt roligt (eller nödvändigt).

Jag tror fortfarande på att man kan ha ett rikt liv (hela livet!) genom att ha genomtänkta utgifter utan att ha höga inkomster. Men viktigast av allt är väl som bl.a @SNS skrivit tidigare:

1 gillning

Majoriteten av folk kan inte casha sitt boende och lägger mellanskillnaden på börsen… Folk maxbelånar sig med minsta möjliga insats.

2 gillningar