Jag tycker det är bortkastat att aggressivt amortera bort lånet.
Rent krasst så förväntas du tjäna mer pengar på att investera istället för att amortera, så om du kan “utan problem” försörja tjejen som hemmafru genom att amortera bort lånet så borde du ha ännu mindre problem med att försörja det genom att investera på börsen, och börja plocka ut pengar därifrån. Mer likt barista FIRE än traditionell FIRE.
Håller absolut inte med. Att ha tillräckligt med pengar investerade för att kunna betala bort sina lån om man vill ger mer frihet än att inte ha lån.
Exempelvis så är det många pensionärer som nekas bolån för att de inte har något jobb med inkomst. Men hade de inte amorterat bort sina lån hade de haft större möjligheter att påverka sin situation.
Det beror på massor av saker. Den viktigaste frågan man bör ställa sig själv är vad du vill, inte vad omgivningen anser eller tycker.
Var man bor och hur dyrt hus behöver du/ni. Hur många barn och hur många år mellan barnen. Barn kostar pengar. Tidig FIRE blir svårare att nå med många barn, dyra hus, dyra bilar (leasing), hästar, dyra sporter, resor på skollov osv.
Jag är 50 med två barn och sambo och jag är FI sedan några år men inte RE ännu men då bor vi i ett litet samhälle i Norrbotten där allt är lite billigare än i typ Stockholm.
Jag har arbetat hårt senaste 15 åren, startat företag och därigenom uppfyllt min FIRE dröm.
Vi har inga lån sedan några år tillbaka och jag anser det vara en viktig del inför FIRE.
Ordet FIRE fanns inte då jag var 30 men jag har alltid haft 50-55 som mål att sluta arbeta vilket jag nått.
Det många inte vill skriva eller tala om är att man bör även ställa sig själv en fråga som: Är barn, familj, hus osv värt det om man har FIRE som sin största dröm?
Som sagt allt beror på vad du vill och inte vad någon annan förväntar sig av ditt liv.
Stora saken som jag återkommer till är ju att inflationen över tid äter upp värdet på de kronor som jag tog lån för.
Om någon lånade 2MSEK för 10-20 år sedan och inte amorterade så har de betydligt bättre värdeutveckling på sitt sparade kapital och sina löner jämfört med dem som betalat av lånen över samma tid.
Min inställning till lån är att dem är bra fram tills dessa att jag skall dra mig tillbaka. Jag vill ha hävstången av lån i mitt sparande, framför allt så att jag kan betala av mina lån när jag drar mig tillbaka. Planen är att betala av med avkastning och ändå ha kvar överskott på kontot. från det som jag sparat. Det ger mig flexibilitet och frihet att ändra om mina planer efter livets förändringar som sker. Skulle jag bli arbetslös vid 55 och ha hela/majoriteten av mitt kapital i mitt hus så är det svårare att låna upp utan inkomster.
Så jag har ett hus med rimliga löpande utgifter, 7-9tkr/mnd för allt, och det låter mig fokusera på att ha pengarna på börsen och buffertkontot snarare än att betala av de sista som jag har lån på.
Mitt resonemang som ett exempel:
Betala av 2MSK på 20år = 8500kr/mnd (+ränta på nån tusenlapp)
eller
Investera 8500kr/mnd i 20år = 4,4ish MSEK (betala av lånet och ha kvar 2,4MSEK för guldkant och eventuell tidig pension)
Sparar man mer än amorteringen så går det ju snabbare/blir mer pengar. Och du kan ju då ha fler valmöjligheter i livet, när livet händer.
Sen om det är rätt för dig vet jag inte, det vet ju bara du. Men det var/är mitt resonemang kring bostad och sparande.
tl;dr
ha rimliga utgifter som ej är betungande(50% belåning).
spara aggressivt utan att tumma på livskvalité.
ha flexibilitet för att kunna hantera livet som det utvecklas i framtiden.
Jag tycker, när jag läser din inledande text, att du blandar ihop FIRE med drömmen om FIRE. FIRE är inte att späka sig fram till en dag när man kan sluta jobba. FIRE är den dag du är ekonomiskt oberoende och då eventuellt väljer att sluta.
Men, utan att låta nedlåtande, det är just detta jag brukar säga till folk runt 30: Livet händer och det inte bara ska levas utan det bör vara något man vill leva.
Upplever du dina nuvarande prioriteringar och mål som bortkastade, då är du uppenbart på fel väg framåt. Ser du däremot andra möjligheter kring att satsa på exempelvis skuldfrihet för att andra värden framöver lockar, då kanske det är ett bättre sätt. Men du och ni måste ju välja vad som passar i er livssituation.
TLDR?
Livet är inte ett optimerat kalkylblad. Livet är det man fyller dagarna med. Fyll dagarna utifrån dina värderingar.
Jag blir lite trött på denna ständiga strawman som målar FIRE ut till att bli självspäkning för att man ska kunna sluta jobba och att det bara handlar om pengar. Jag har alltid uppfattat FIRE-“rörelsen” (om man vill kalla det det) som ett fokus på hur rika vi är i västvärlden och att vi kan faktiskt sluta tvingas jobba mycket tidigare i allmänhet om vi fokuserar på vad som ger oss tillfredsställelse istället för att ständigt konsumera mer. Det handlar inte om att sakna nåt utan precis tvärt om.
Jag kommer att fortsätta citera Epictetus:
Wealth consists not in having great possessions, but in having few wants.
Folk verkar ha oerhört svårt att förstå vad det betyder. Vi snackade i en tråd om dyra klockor. Antingen kan man vilja ha en klocka för hundra tusen och sedan bli lycklig om man har den (men inte hundra tusen). Men den som bara inte vill ha nån klocka är lika lycklig och har kvar sina hundra tusen. Det är liksom inte fallet att de som inte vill ha en klocka bara inte har fattat hur lycklig man blir om man har en klocka. Snarare tror jag det är så att, med tanke på den “hedonistiska löpmaskinen”, det är så att de som köpt sin klocka ett år senare tar den för givet och är lika lyckliga som de var innan (eller troligen mindre lyckliga eftersom de nu måste oroa sig för om klockan blir stulen eller går sönder.)
Så tjejen ska FIRE men du vet inte om det är värt det?
Jag vill ju helst att vi båda ska gå FIRE. Men jag resonerar och tänker högt här i tråden och funderar på om inte det blir ett roligare och bättre familjeliv att kunna erbjuda min kära partner den möjligheten, vilket skulle vara möjligt som skuldfria och min arbetsinkomst. Eller vad är det du frågar egentligen, vad är det du inte fattar?
Ni lär nå snabbare till FIRE om båda jobbar och bidrar till att spara undan pengar. Varför ska du erbjuda henne det men själv fortsätta jobba vilket du inte verkar vilja göra? vill hon det?
Snål fire är enligt min mening absolut inte värt det.
Först när man når högre nivåer så är iaf jag intereserad. Jag är inte så prylberoende, men samtidigt gillar jag att göra saker som kräver prylar av viss kvalitet (typ skidåkning eller golf).
Jag ser det hellre som tidig pension än fire, och att jag då ska kunna bränna 100k per månad trots att jag inte jobbar (men kan jobba vid sidan om ifall det verkar kul för stunden)
Må så vara förkortningen, men att sluta jobba i 30 årsåldern för att man levt ett brutalt snålt liv, och sen planerarar att leva som en kyrkråtta tills man dör har inget med pension att göra.
Varför är det weird? Vi kan tillsammans bli kvitt alla skulder om 2-3 år om vi fokuserar på det, varpå vi skulle kunna leva ett mycket gott liv på bara min löneinkomst. Alternativet är att vi snålar som familj för att gemensamt gå FIRE som 50-åringar, men det är 20 år bort… livskvalitet nu eller senare. Ganska rimligt resonemang, inte sant? Herregud vad folk här på RT är märkliga ibland. Läser ni ens trådarna?
Det blir dessutom en fråga om; är man inte lite självisk att tvinga på familjen en viss nivå av “snålhet” för att pappa ska kunna pensionera sig tidigt.
Jag ser inte riktigt motsättningen om livskvalitet nu och sen, men om det är så du ser det.
Kommer det du isåfall avstår och sparar nu verkligen räcka till livskvalite senare? Förmodligen inte..
Det handlar ju inte om spjäka sig nu och lyxa sen det handlar om att balansera kraven och jämna ut inkomst/jobb/livskvalite över tid.
Men om du har höga krav är det kanske inte rimligt alls, du måste ju försöka förstå vad din nivå ligger först då kan du ta ett informerat beslut. Och det handlar inte om vilket liv grannarna eller arbetskamraterna lever och hur mkt pengar de lägger på olika saker, det handlar om dina val vad du vill.
Jag tror din familj uppskattar din tid över väldigt mycket annat, det är inte egoism det är omtanke.
Vad händer om din fru och du går skilda vägar om ett antal år, vilka konsekvenser får olika val för båda parter?
Vad händer om du blir arbetslös om några år, om båda jobbar och sparar gör det ån skillnad i ett sånt scenario jämfört med att en jobbar och ni bränner pengarna?
Jojo, men de flesta kan ju inte nolla sitt bolån… visst om man har 10m och köper för 10m, lånar 7.5 och slänger resten på börsen, men så gör inte folk. Det blir en helt annan diskussion. Anser vi att tillgången gör att man kan nolla det genom att sälja så blir du ju hemlös på kuppen. Inte heller bra.
pensionering = retirement
dra sig tillbaka = retire
Det är två väldigt olika saker i min bok. Ja, även de ordböcker jag tittat i. Så nej. Det är det inte. Vid pensionering kan man få ut pension, man kan få pensionärsrabatt etc. Det får man inte om man “bara” drar sig tillbaka från arbetslivet.
Sjukt orimlig definition när den extremt överväldigande majoriteten inte haft en enda månadslön i sitt liv som överstigit 100k (efter skatt dessutom) och ändå lyckas åka både skivor och spela golf.
Här är vi överens. Pension och att dra sig tillbaka i förtid pga finansiellt oberoende är alltså två olika saker.
Om du är villig att jobba medan du har familj kanske din sambo känner likadant? Jag kan relatera till många frågeställningar som jämnårig, absolut, och trots att jag är något år yngre än du (om du är 30) så kan jag försöka mig på några råd.
Vi väntar barn. Min sambo har jobbat lite mindre än heltid ett tag pga tufft jobb och extrem trötthet under första trimetestern. Hon ser jättemycket fram emot föräldraledigheten, och även om hon säkert gärna skulle vara ledig för evigt så vill hon mer än det och något annat bidra till familjen. Tid, pengar, uppoffringar. Vill din sambo jättegärna gå FIRE, eller är det din optimerade dröm? Min tjej viftar bort mig om jag ens nämner ekonomi och ”dedär akronymet, ugh”! Hon sparar och investerar på, och skulle det vara en möjlighet tar man det den dagen.
Vi kämpar optimistiskt på, och valet att starta familj är värt att släppa tanken på FIRE, om så skulle behövas.
Lol, jag skulle på sin höjd klara en månad av den livsstilen. Har inte så dyra intressen, så det skulle bara sluta med en sparkvot på typ 80% varje månad…