Är historisk avkastning en viktig jämförelsefaktor att jämföra på?

Svårt att veta riktigt vem man svarar till hos er @Fundler.

Men jag har läst ovan och jag håller med om det mesta. Har man läst på sina studier så är det här ganska mycket konsensus.

Men det var inte så ni återkom i de första mejlet till mig. Ett tips i all välmening är att ni synkar er lite i kommunikationen, för en del av er kommunikation, framförallt marknadskommunikation speglar t.ex. inte det som skrivs här.

Några kommentarer:

• Småbolag kommer högst sannolikt överprestera mot större bolag - det bygger ju inte på att de har gjort det historiskt, det bygger ju på andra parametrar, varav några nämns ovan. Att de har gjort det historisk är ju ett bevis för tesen. Vi är helt överens.

• Att tillväxtmarknaden kommer överprestera framgent - njae, upplever inte riktigt att det finns någon riktig konsensus på det. Att det finns mer potential där framgent till följd av lägre värdering i dagsläget, sannolikt. Men det är inte samma sak. Du får gärna skicka underlag på det.

• Home bias mot sverige - vi har en tråd på ämnet här. Ni får gärna chippa in där. Där har t.ex. både Lysa, Opti och BetterWealth utvecklat sina resonemang.

Saker jag inte riktigt håller med om

Det här upplever jag dock att jag behöver invända mot:

Ni har ju 4 + 4 portföljer som är så pass olika att det är klart att någon av dem kommer alltid ha en hög Sharpe-kvot. Det blir ju inte en äpple-äpple jämförelse med de andra fondrobotarna. Dessutom slår det ju väldigt olika vilken tidsperiod man mäter på.

Jag har inte sett @Jonas-Opti hävda att mer diversifiering skulle ge högre avkastning. Du får gärna ange källa för jag kan inte hitta det varken på deras hemsida eller i deras whitepaper.

Ja, fast här är det extremt lätt att falla i fällan De Moivre-fällan. Han sa ju redan på 1700-talet att när populationen är liten så kommer variationen (mätt som standardavvikelse) vara mycket större. Så jag tror det här beror mer på att marknaden på svenska småbolag och företagsobligationer är liten. Det är dessutom en ineffektiv marknad, något som vi såg exempel på förra våren. Så jag är inte helt säker på att vi över tid ser persistence of returns här även om en ineffektiv och mindre marknad ger större utrymme för skicklighet.

1 gillning