Men jämför vi inte lite äpple och bananer då?
Globala BNP tillväxten har väl varit runt 3,5% realt som jag förstått det. Nomnellt har väl BNP tillväxten varit en bit över 6% åtminstone om man tittar över senaste 60-70 åren. Skillnaden är inflationen.
Så då kanske det inte känns så konstigt att börsen kan växa 7% eller så, tänker jag.
Börsen är ju kopplad till företagens vinster och vinsten är skillnaden mellan omsättning och kostnader. Omsättningen kan ju växa om ekonomin växer dvs tex med BNP. Vinsten däremot kan växa mer om företagen dessutom blir effektivare och kan sänka kostnaderna per enhet dvs ökad produktivitet.
Dessutom är ju börsen bara större listade bolag vilka oftast är de mest framgångsrika medan BNP innehåller all aktivitet, som kanske inte växer alls så mycket.
Sen kan ju absolut den avkastningen vi får från våra investeringar på börsen också starkt påverkas av den värderingsmultipel som sätts på börsbolagens vinster tex P/E talet. Multipeln som sätts på olika bolag beror på ett gäng faktorer som tex hur snabbt företaget växer sin vinst, allmänna ränteläget och sentiment (optimistiskt/pessimistiskt).
Så jag ser väl inget jätteproblem på lång sikt så länge globala BNP fortsätter växa liknande historiken, och företag är uppfinningsrika nog att öka produktiviteten.
Kortsiktigt är jag väl lite mer förberedd på att vinstmiltiplarna kanske behöver komma ner en del, åtminstone i vissa sektorer, från historiskt höga nivåer. Det kan vara plågsamt på kort sikt men påverkar inte att börsen på lång sikt kan leverera 7% ish.
My 10 cents ![]()