Är kommunalanställd och har blivit erbjuden att arbeta statligt (2 arbeten)

Hej,
jag har anställd som lärare i fritidshem sen 16 år tillbaka. Har relativt bra lön.
Räntorna är som ni vet, tuggar en stor del av familjens inkomst (radhus, bil, fru och två barn).

Har nu fått ett tillfälle att arbeta extra som vikarie på en institution för staten (Krim), eventuellt kvällar, helger och röda dagar. Inte alla helger och kvällar dock, skall fortfarande orka med ordinarie arbetet. Utan, det skall vara extra. En extra inkomst.

Är det någonting med lönen, skatten som jag skall tänka på?

Tanken med extra arbetet är att öka på sparandet. Skall kasta in 90% av extra inkomsten i fonder.

1 gillning

Skulle väl vara om du landar över statlig inkomst och får skatta extra. Kanske “onödigt” mycket möda för lite vinst?

1 gillning

En första tanke är om dina arbetsgivare känner till varandra. Möjligheten att ta extra arbete är inte helt fritt sett till lagstiftningen, och för anställning inom stat och kommun är det mer begränsat än inom det privata.

2 gillningar

Generellt har ju statliga jobb väldigt mycket bättre anställningsförmåner än kommunala. Fler semesterdagar, lediga klämdagar, friskvårdstimme, etc. Vet dock inte hur mycket av det man får del av som timanställd (?) vikarie.

Säger också som @Toh , jag tror du behöver anmäla det till kommunen som bisyssla.

Om du får väldigt olika inkomst olika månader så kanske det är fiffigt att jämka på nåt sätt för att skatten inte ska bli knasig? Tex om du nån ensild månad skulle nå gränsen för statlig inkomstskatt. Det finns nog folk härinne som kan sånt bra - eller ring Skatteverket annars och kolla.

Edit: Jämkning | Skatteverket

Kan också vara värt att kolla upp vad som gäller angående hur mycket du får jobba utan att bryta mot kollektivavtal och arbetstidslagen.

1 gillning

Ja, absolut. Kommer förmodligen att skatta mer, nu har jag även ansökt om jämkning för 2024.

Heltidsarbetet: 40k brutto.
Vikariat: Siktar på mellan 5-15k i månaden.

Tror du att det blir mycket bortfall?

Nu vet jag kollegor som arbetar extra (ofta) på fritidsgård/ungdomsgård på kvällar och helger, eller som arbetar som kontaktperson, enda som lämnas över till arbetsgivaren är info om bisyssla, vilket också är slentrian om man vill uppge eller inte.

Exakt. Jag har redan startat processen om jämkning för kommande år.
Ja, det finns förmåner, däremot, är ovetandes om det innefattar vikarier/ tim anställda. Jag vill även endast arbeta som timmis och ingenting annat, på kvällar/ helger.

1 gillning

Det kanske upplevs slentrianmässigt. Men det finns tydligt angivet i kollektivavtalet AB att arbetstagare som har en bisyssla ska anmäla denna. Avtalet kan du hitta bl.a på SKR webbplats om det inte finns tillgängligt på ert intranät eller liknande. Så det bör du göra och du bör nog inte ingå avtal hos den andra arbetsgivaren utan att ha fått bisysslan godkänd av din nuvarande arbetsgivare.

1 gillning

Ja, självklart skall det meddelas att jag har en bisyssla. Absolut.
Tror inte att det finns ett hinder mellan att arbeta på skola och därefter vid mån av tid/ vick och ork arbeta extra på en anstalt eller ett häkte som Krim-vårdare.

Återigen, arbetsgivaren har och vet att en del av kollegiet arbetar extra som,
kontaktperson,
fritidsgård,
egen butik.

Tror inte att det, som sagt, skall innebära problem.

Det lönar sig alltid att jobba mer. Statlig inkomstskatt är på 20% på alla belopp som överstiger 613 900 / år (om du är under 66). Hör alltför ofta hur folk missförstår skattesystemet och tror att man plötsligt förlorar pengar om man skulle gå över gränsen till statlig inkomstskatt och det stämmer ju förstås inte. Det kan förstås kännas surt att skatta 20kr mer per hundralapp över det beloppet, men man tjänar alltid på att arbeta mer.

Om din vanliga bruttolön är 40k så tjänar du alltså 480 000 per år. Du har alltså utrymme att tjäna ytterligare 133 900 per år (11158/mån) innan du får betala statlig skatt.

1 gillning

Exakt, tänker likadant.
Även om jag nu skulle tjäna 5k mer i månaden är jag nöjd. Det är liksom min amortering av bolånet. Varför inte, även om jag får skatta mer.

Skulle vara grymt att tjäna ca 10k extra i månaden. Och inom k-vården är det ofta mycket inhopp, ob och sådant.

1 gillning

Så, nu närmar det sig.

Arbetsgivaren ”Utbildningsenheten” i kommunen har erbjudit mig att undervisa inom vuxenheten, ca 2h efter 18.

De har tittat med kommunens HR avdelning och som svar var det OK så länge min nuvarande arbetsgivare, huvudman, var OK med det.

Har fått grönt från båda hållen.

Ska träffa nya arbetsgivaren på måndag för att komma överens om ersättning och start i januari.

Det är samma kommun, den ena arbetsgivaren är grundskolan och den andra är vuxenenheten. Vet dock inte exakt hur många timmar det finns för gräns.

Vi får se. Men får man 3-5 tsek i månaden extra är jag nöjd. ”Gratis” amortering av bolånet tänker jag. Eller sparande.

1 gillning