Är krisen här nu?

Jag tror att relativt sett “unga” inte riktigt kan tänka sig in i situationen att man har de pengarna man har, det blir inte mer intjäning efter ett visst år. Den polletten verkar trilla ner efter 55 års dagen i min erfarenhet. Det är väl som det ska vara, yngre får insikten när de kommer dit :man_shrugging:

Sen tror jag det kan vara bra att fundera på definitionen av risk

Risk = Sannolikhet * Konsekvens

• Sannolikhet. Det finns de facto lååååånga perioder på 10-20 år där börsen gått minus eller ingenstans. Depressionen 1929-1940ish, USA börsen 1966-1982, i Sverige hade vi 1990tals krisen som var livsförändrande för en hel del, IT kraschen och War on Terror 2000 - 2003/4 där det tog till 2013 till börsen repat sig över 2000 års nivån, eftersom vi begåvades med finanskrisen däremellan 2008/9. Inte så ofta så ganska låg sannolikhet

• Konsekvens. Om du ska leva på pengarna och sälja av 4-5% av pensioner/kapital varje år med 20+ års uttagstid så blir konsekvensen av en riktigt dålig marknaden enorm på din livskvalitet . Du tvingas sälja av billigt för att leva och måste sannolikt snåla som bara den för att få ihop det. Inte riktigt det man vill när man gått i mål. Har man däremot 10-20 år kvar i arbetslivet så är det ju bara att härda ut. Man kan helt undvika konsekvensen genom att bara hålla kvar investeringarna i ett fast grepp. Problemet är om man inte har tiden på sin sida.

Alltså, som jag ser det, inte så hög sannolikhet med stor konsekvens och då blir det ändå en hyfsad risk man tar om man ligger fullinvesterad inför pension/FIRE. En del vill ta den för att bygga kapital för framtida generationer. Andra vill inte det för man har gått i mål med vad man behöver för sin familj där det räcker med 3-4% realavkastning dvs man kan allokera om till mer räntor, obligationer och kanske även till alternativa investeringar som guld och råvaror samt såklart en vettig andel i aktier.

Jag har sett så många gånger på RT att man pratar förbi varandra, typ som i denna tråden. Yngre som inte riktigt har insikten av att intjäningen tar slut en dag, åtminstone inte riktigt på djupet. Det är kanske meningen att man inte ska ha den insikten förrän det blir dags. Sen är där äldre som fått den insikten (som jag) och som kan behöva att tänka annorlunda med sina investeringar.

Att one size doesn’t fit all tror jag hade varit bra om vi kunde hålla i minne. De som drar ner risk inför pension/FIRE är inte idioter. Yngre som maxar risken/avkastningen är inte heller idioter. Tvärt om, båda agerar rationellt utifrån sitt tidsperspektiv och livssituation.

Problemet på RT är att “yngre” i risk/avkastningsmaximeringsfasen är så dominanta på forumet att vi andra som vill/behöver tänka annorlunda ofta har svårt att kunna föra de diskussionerna utan att bli idiotförklarade med självklarheter som att “100% aktieindex ger högst avkastning” :sweat_smile:

Tack till dig som kom till slutet a ranten. My 10 cents :slight_smile:

19 gillningar