Hur långt är ett snöre.
Ett trick vore att återvända till trådens ursprungsfråga istället.
På den svarar jag: Det tror jag.
Hej!
Någon @moderator kan ta bort tråden, jag tycker att det blev väldigt tydligt. Stort tack för alla svar, intressant.
Kan tillägga att inlägget kom till när forumet testade att ha ett ”kvinnorum” och det framförallt var utifrån det perspektivet frågan ställdes.
Okej så då tittar på vi trådens utgångsfråga:
Då skulle en möjlighet vara att ESG märkta investeringar är kontraproduktiva och eftersom person X bryr sig om hållbarhetsfrågor i sitt investerande så väljer person X att investera i icke ESG märkta investeringar. Helt eftersom person X på något sätt kommit fram till att icke ESG märkta investeringar är mer hållbara än de som är ESG märkta.
På grund av ovanstående måste man ta reda på om ESG märkta sparprodukter har positiv, ingen eller negativ effekt på hållbarhet. Innan man kan avgöra om ESG märkta sparprodukter har en koppling till hållbarhet.
Det finns en rubrik också. ![]()
Sedan tror jag inte personligen att man kan påverka så mycket genom själva investeringen, men man sänder ett budskap genom sina val och på längre sikt tror jag faktiskt att det påverkar.
Om man sedan väljer att bry sig om detta är en annan sak.
Och ja, jag tror fortfarande kvinnor är mer benägna att investera hållbart. Rent generellt tror jag fler kvinnor är duktiga källsorterare också. Det kan vara så enkelt att hormonerna som snurrar i oss alla påverkar, men jag släpper den tråden där…
Du verkar också avsiktligt undvika frågan.
Är det positivt för hållbarhet med ESG märkta sparprodukter? Har signalvärdet tillsammans med övrig påverkan ett sammalagt positivt värde för hållbarhetsfrågor? Det går att mäta med forskning.
Det handlar inte om att bry sig. Det handlar om att ha faktiskt kunskap om det är positivt, irrelevant eller t.o.m. negativt.
Alltså kan att bry sig vara att ta reda på detta och sen välja. Då kan det valet bli att köpa sparprodukter som inte är ESG märkta.
Investera ESG märkt eller investera hållbart? Dessa är som sagt inte nödvändigtvis korrelerade positivt. De kan vara negativt korrelerade. Om så är fallet skulle jag kalla det att bry sig att faktiskt ta reda på detta först!
Jag stänger den här tråden på TS önskemål och för att undvika vidare urspårning.