Är löneväxling/extra pension lönsamt för mig?

Inspirerad av andra löneväxlingstrådar här har även jag en fundering kring min situation.

Jobbar på ett bolag med en rörlig lön där jag själv kan disponera hur de fakturerade timmarna ska disponeras på semester, pension, lön etc, påminner lite om att köra eget AB. Vi går under ITP1 där tjänstepensions insättningarna är beroende på lönen man tar. Men då jag kan ta relativt hög lön så vill jag inte skatta allt för mycket. Så i vintras satte jag min måndaslön till 47 748kr och pratade med vårt bolags rådgivare, Max & Matthiesson, om löneväxling. Så de hjälpte mig då att starta en extra pensionsförsäkring hos SPP utöver den ITP försäkringen jag redan har. Så där sätter jag nu in 2500Kr varje månad i en 90/10 portfölj som har låga avgifter. Men egentligen så kostar det mig ytterliggare 600Kr/mån pga löneskatt, det är alltså 24.26% av 2500Kr, så kostnaden är egentligen 3100Kr varje månad. Det är även oklart vilka avgifter som t ex M&M tar för detta, letade upp lite gamla dokument och det står iaf att det tas från vår försäkringsavgift. Vi har en försäkring idag som kostar 2000Kr/år så det är väl den kanske. Har frågat mitt bolags ekonomiavdelning men de är inte så hjälpsamma och hänvisar till M&M som ju tyvärr inte är opartiska att avslöja vad det egentligen kostar. Hittade detta gamla dokument i gömmorna:

Ursäktar om det blev snurrigt ovan, undrar bara om det finns någon där ute som har bättre koll än mig på detta. Är denna uppsättning lönsam eller inte för mig?

Oklart vad du tycker är låga avgifter.
Om MM tar 6% av premien är det läge att backa.
Och vad de 600 kr representerar är högst otydligt.

Jag känner igen lönekontorets okunskap och ovilja att berätta vilka lösningar som funkar, men hade aldrig litat på MM eller deras lika grisiga konkurrenter Söderberg & P.
Min arbetsgivare låter mig löneväxla men då inte in i ITP utan via Söderberg & P.
Det är en stor anledning till att jag inte gör detta , trots att jag tjänar bra.

Du kan ju gå tillbaka till MM och be dem spalta upp, skriftligt, exakt vilka avgifter de tar ut för att ”hjälpa” dig.

2 gillningar

Ja det är mycket otydligt vilka avgifter de egentligen tar men jag tror inte det är 6%. Med låga avgifter så menar jag fonderna, kostar runt 0.3% hos SPP. Som sagt kom vi överrens om 2500Kr men loggar jag in på SPP så får jag in 2477Kr varje månad, så jag gissar att det är något M&M tar? De där 600 är väl rimligt, jag betalar även 24.26% på min ITP insättning, ca 800Kr/mån.

Ja, jag ska nog fråga så jag får det uträtt vad det egentligen kostar.

Men stämmer det inte?

Om jag avrundar siffrorna nedan (obs 2022):
Du har 47 748Kr/mån. Upp till 46 241kr/mån så betalar du 30% skatt, resten som är över betalar du också 30% men även 20% extra till staten, alltså totalt 50% på den sista biten upp till maxad SGI.

Du säger att du då löneväxlar 2500Kr/mån. Löneskatten är då 24.26%. Vad blir 30%-24%? Jo 6%, så mellanskillnaden har du ju kvar där. :slight_smile:
Så genom att löneväxla 2500Kr får du alltså skatta 600kr (24.26%). Hade du tagit 2500Kr i lön hade du fått betala 1250Kr (50%) i skatt!

Det är dock fortfarande oklart vad M&M tar betalt.