- Kan man förklara varför Lysa verkar ha ett tracking error mot sin egen pro forma-portfölj? Specifikt varför Lysa underpresterar en samling indexfonder som följer samma regioner.
- Är detta tracking error slumpmässigt så att det har lika stor sannolikhet att slå åt båda hållen, eller är det en systematisk underprestation?
- Strävar Lysa Aktier C efter att följa MSCI ACWI?
- Olika regioners aktiemarknader rör på sig gentemot varandra på dagsbasis. När Lysa Aktier C ombalanserar mellan regionerna, gör man det då för att matcha regionernas nya inbördes vikter (alltså att man ändrar regionernas vikter i modellen), eller gör man det genom att sälja och köpa aktier för att återgå till en tidigare statisk modell?
4b. Vilket är det “bästa” beteendet enligt deras expertis?
Jag googlade “msci <index> pdf” för indexen acwi, world och emerging markets. På sidan två har de börsvärdet för indexet. Nu ger detta för december 2021 så siffrorna är lite färskare (plus att MSCI har haft en ombalansering i november):
- MSCI ACWI: $70,242,458.36
- MSCI World: $62,387,842.20 (88,8%)
- MSCI EM: $7,854,616.16 (11,2%)
Edit: Blä, jag inser att small cap inte ens ingår i mina index. Man ska googla på “msci <index> imi pdf”
Jag tog upp detta i en annan tråd då jag också tycker det är märkligt att LYSA konsekvent går sämre än globala indexfonder. Det slutade med att nån uppmärksammade mig på att LYSA har gått bättre om du tittar de senaste 15 åren och inte bara de senaste 5…
De senaste fem åren som Lysa faktiskt funnits.
Vanguards produkter har gissningsvis funnits mycket lägre . Går ju att se ändå hur en bred “Lysa-portfölj” hade avkastat.
Ja, jag har tänkt så också och tänker väl fortfarande så men å andra sidan så tolkar jag siffrorna och diskussionen som att Lysa har ett lite väl högt tracking error gentemot sitt underliggande innehav och även om det innehavet har ett riktigt lågt tracking error gentemot index så blir det en kaka på kaka-situation.
Eller hur långt ut på på den tunna isen över det djupa vattnet har jag seglat för att ställa mitt blå skåp? Jag hittade trots allt till RT för att jag hade otur när jag tänkte på börsen lite för ofta och behövde avyttra mig själv som förvaltare (jag tog ut mer än dyra aktiva fonder i avgift dessutom).
–
Ska sägas att jag är sjukt nöjd med min Lysa + Plus småbolag portfölj så oaktat diskussionen här så ändrar jag inte på den. När jag byggde en egen portfölj så blev det i princip en variant på Avanza Zero inkl småsparar-tracking error.
Hej,
Stort tack för era frågor och input.
Till att börja med så vill jag förtydliga att Lysa Aktier (vårt breda erbjudande) inte följer ett specifikt globalt index utan en målportfölj inriktade mot flera olika regioner och bestående av ett antal olika fonder.
Eftersom Lysa Aktier uteslutande investerar i indexfonder så följer samtliga dessa underliggande fonder olika index. Detta gör vi därför att vi anser det är det billigaste sättet att i Europa få en bred exponering mot hela världen med hög kvalitet. Vi analyserar löpande både val av underliggande fonder, deras utveckling samt avkastningen som dessa underliggande investeringar genererar.
Det är inte helt enkelt att analysera en sammansättning av många små index mot ett större index som är komponerat på ett annat sätt. Det kommer därför alltid finnas avvikelser. När vi tittar närmare på det verkar avvikelsen gentemot MSCI ACWi för 2021 består främst i att Lysa Aktier haft en något lägre exponering mot den amerikanska marknaden och en lägre exponering mot amerikanska storbolag.
Denna avvikelse beror till viss del på att något olika viktning gentemot USA och globala småbolag. Det är inte heller helt enkelt att jämföra mot en snarlik geografiskt viktning med andra fonder som följer andra index och med andra hållbarhetsinriktningar. Differenser som uppstår är enligt vår analys slumpmässig men det är värt att notera att eftersom detta bara blir intressant att diskutera vid en eventuell indikation om “underprestation” inte “överprestation”.
Vi vet att det finns bättre sätt att presentera detta på och vi arbetar just nu med ett projekt internt med syfte att tillgängliggöra mer detaljerad information om underliggande fonder och deras innehav samt nyckeltal kopplade till avkastning och risk för våra fonder.
I detta dokument har vi sammanställt exponering i Lysas aktiedel baserat på region, land och sektorer för dig som är intresserad.. Se även bild nedan.
Avkastningen som visas under lysa.se/avkastning ämnar visa på pro forma för hur portföljen för Lysa 100% aktier såg ut vid start och kommer därmed inte vara relevant för framåtblickande analyser.
Hoppas det ger svar på era frågor.
Mvh,
Oscar
Hej,
Tack Christian för dina uppföljande frågor!
Eftersom vi investerar i lera olika fonder och ETF:er som i sin tur följer olika underliggande regionala index (från olika leverantörer) så kommer vi aldrig exakt kunna efterlikna exakt. Därtill så tar vi även hänsyn till ett antal andra faktorer vid val av vikt såsom regulatoriska, de underliggande fondernas likviditet samt avgifter. Med det sagt så är en av flera saker vi tittar på viktningen mellan de olika regionerna utefter deras respektive marknadsvikter.
Gällande indexfördelningen på lysa.se/avkastning så skulle snarare rekommendera att titta på hur din egen portfölj är viktad i inloggat läge än att använda de vikterna som finns i pro forma portföljen då dessa inte fångar förändringar i marknadsvikter.
Mvh,
Oscar
Förstår inte vad ni snackar om, försöker ni få Lysa att ändra sina innehav? Så gör man väl inte, är man missbelåten kan man ju alltid byta till andra nischbankers fonder eller?