Implantica erhåller överlag nya riktkurser och analyser från Pareto Securities. Pareto Securities är även likviditetsgarant sedan i juli i år.
Blir inte Pareto jäviga i deras riktkurser och analyser iom detta, eller missförstår jag upplägget?
Implantica erhåller överlag nya riktkurser och analyser från Pareto Securities. Pareto Securities är även likviditetsgarant sedan i juli i år.
Blir inte Pareto jäviga i deras riktkurser och analyser iom detta, eller missförstår jag upplägget?
Bra spanat! Jovisst, men är det olagligt jäv? Riktkurserna är väl bara deras reklam för aktien. Paretos tjänar pengar på spreaden ju mer det handlas i aktien. Högre omsättning = mer pengar till Paretos.
Om du har betalat för analysen så kan du klaga till den som du köpt den av.
Om du inte har betalat för produkten så är det du som är produkten.
Tack för svar. Bra fråga och olagligt kanske det inte är. Jag försöker förstå vilka källor som är tillförlitliga. Om det är en gråzon, för det verkar det vara, är slutsatsen att alla analyser/riktpriser förutom ens egna kan ha någon form av bias? Men har du en förkärlek till aktien, som jag har, så är man väl bias själv också?
Följdfrågan blir väl då - hur sållar man bland all information? Jag försöker skapa mig en uppfattning om aktien utöver sådant jag kan ta reda / förstå själv.