Hej! vill höra era synpunkter samt fakta kring detta med riktkurser. Många gånger så sätts ju en riktkurs på en aktie. hur många av er försöker behålla den fram till riktkursen och sedan säljer? Eller ni som är långsiktiga, antar ni då att aktien förmodligen har en chans att gå bakåt efter den har passerat riktkursen (om den nu stämmer), men ni ligger ändå kvar, följer med nedåt för att vara med uppåt samma resa igen?
En annan sak jag tänker på är hur nära riktkursen på en aktie man bör köpa? För jag antar att många av er som ligger i en aktie köper när ni kan oavsett hur den ligger i kurs?
Riktkurser är ett påhitt av personer som tjänar pengar på att folk köper/säljer, s.k. courtage. Alternativt: de får betalt för att leverera riktkurserna.
De som sätter riktkursen baserar det på publikt tillgänglig information och egna slumpartade gissningar, vilket tydligt syns eftersom fler olika s.k. förstå-sig-på:are med samma information gissar olika.
Hade riktkursen varit rätt hade ju aktiens kurs alltid legat på den riktkursen tills en ny riktkurs tas fram?
Personligen så tar jag riktkurser som ungefär lika relevanta som skvallerpressens rubriker. När en aktie går upp så blåses riktkurserna upp. När en aktie går ner så finns den knappt någon hejd på hur lågt den kan sättas. Alltså inte mycket förtroende alls
Undantaget är för mig ordentliga analyser där man kan läsa sig till hur författaren tänkt och räknat tex i AfV. Speciellt om det är en journalist som faktiskt har erfarenhet och vettig historik. Då kan man skapa sig sin egen bild av vad som kan vara rimligt och när jag skulle köpa eller sälja. Men inte ens i detta fallet skulle jag bara “ta” riktkursen.
Det är i min mening så mycket fejk analyser (dvs. betalda analyser), click-baits rubriker, och andra drivkrafter (tex. att skapa bankernas livsblod = courtage) att jag endast i undantagsfall litar på vad andra skriver. Det är en input, inte mer. Jag själv bestämmer vad jag tycker en aktie är värd
Förutom ovan nämnda skäl så börjar man ju undra ibland vad som ligger bakom riktkurserna.
Kan det finnas egenintressen i form av värdepappersinnehav genom bulvaner?
Skulle inte förvåna mig…
Finns t.om. analytiker som uttrycker sig ungefär, “vi måste sätta en riktkurs, men snälla stirra er inte blinda på den utan läs analysen och gör er egen uppfattning”