Min fråga gäller riktkurser. Ofta läser man nyheter att stora aktörer antingen sänker eller höjer riktkurser för olika bolag. Dessa “nyheter” agerar vi ibland på, framförallt agerar vi på att en riktkurs höjs varpå vi handlar. (Det svåra är att sälja har jag lärt mig).
Men, det är sällan det framgår NÄR riktkursen förväntas uppnås. En ökad riktkurs är ju inget annat än att man tror att företagatet i fråga ska värderas högre men tidsaspekten är helt frånkopplad.
Finns det någon praxis här som jag har missat? Att tidsaspekten är inom 1 år, 3 år etc?
Förhoppningsvis förstår du min fråga och kan hjälpa mig.
Som jag har uppfattat riktkurser, om det inte står något i analysen, så handlar det om värdet på bolag i nuläget ska vara värderad till riktkursen.
Så om du har en kurs på 200kr och får en riktkurs på 250kr, då anser den analytikern att just nu med dom siffrorna som finns, så bör bolaget vara värt 250kr. Då menar dom att börsen värderar bolaget fel med 25% exakt nu.
Ibland står det däremot att "Om bolaget uppnår dessa kriterier så borde bolaget vara värt X kr", detta kan då kallas antingen Bear, Bull eller Base case. Alltså snabbt översatt, i värsta fall, i bästa fall, i normala fall.
Så har jag uppfattat analyser och deras riktkurser.