Är Proof of Stake (POS) bättre än Proof of Work (POW)?
Enligt Justin Bons är POS bättre på alla meningsfulla sätt. Det är ett mera ekonomiskt, säkert, rättvist, inkluderande och decentraliserat alternativ.
Proof of Stake (PoS) is superior to Proof of Work (PoW) in every meaningful way. When we look at these two consensus algorithms objectively, from the standpoint of economics, security, decentralization and even according to broadly agreed upon subjective principles of fairness and equality, the conclusion remains obvious that PoS has all of the advantages over PoW.
Jag hade aldrig ens hört talas om dessa begrepp, men blev lite nyfiken eftersom jag handlar lite med Bitcoin. Jag har inte orkat läsa artikeln men bad en AI sammanfatta vad de olika konsensusalgoritmerna innebär. Som jag förstått det gynnas de som redan har mycket av en kryptovaluta om man kör POS, medan om man kör POW, som i fallet med Bitcoin, så gynnas de som har mycket datorkraft. Så det verkar för mig som att POS inte är enbart positivt/fördelaktigt.
Det är en intressant diskussion, men jag tycker att Justin Bons har haft ganska mycket fel över åren, exempelvis legat helt fel när det kommer till Bitcoin cash osv.
Till exempel har hans kryptofond (fond A) från 1 april 2016 haft en avkastning på 8000%. Detta kan så klart uppfattas som imponerande. Men då var Bitcoin värt ungefär $420 och idag ungefär $110000, vilket är en avkastning på ungefär 26000%. Du hade alltså utklassat honom om du bara hade köpt Bitcoin samma datum istället för hans fond.
Om du får 51% stake i POS så kommer du att ha 51% för alltid medans i POW så kräver en 51% attack hela tiden nytt kapital injeceras utifrån för att kunna fortsätta attackera.
To summarize: proof of work is not only useful but absolutely essential. Trustless digital money can’t work without it. You always need an anchor to the physical realm. Without this anchor, a truthful history that is self-evident is impossible. Energy is the only anchor we have.
Proof of work = trust physics to determine what happened.
Proof of stake = trust humans to determine what happened.
I mitt tycke en väldigt bra genomgång varför PoW är riktigt häftigt och varför det är riktigt viktigt att knyta an med vår verklighet.