Jag undrar dock om inte mäklaren äger ansvaret för annonsen, visst samlar dem in uppgifter från säljaren men många gånger är det copy/paste. Så har inte säljaren uppgett säkerhetsdörr till mäklaren i detta fallet så är det ju mäklarens ansvar.
Sen är det bostadsrätt också, är det ens säkert att BRF godkänner att det installeras en säk dörr?
Tänk på att det är säljaren som är den som måste driva på här - din vän har fått betalt. Worst case här får väl anses vara att säljaren går till domstol, men eftersom detta kommer vara ett småmål så är det “bara” kostnaden för ny dörr+montering som vännen riskerar. Jag skulle därför inte vara allt för drivande, utan precis som mäklaren hänvisa till att det
Är en säkerhetsdörr av äldre standard och att det inte utlovats någon särskild inbrotts- eller brandklassning av dörren
Att dörren var besiktningsbar vid visningarna och att en köpare som tycker att det är viktigt med en viss typ av dörr bör besiktiga dörren särskilt
Att den skada som köparen anser sig lida är försumbar då det framgått vid visningarna att dörren är äldre.
”Det korta svaret är att en riktig, klassad säkerhetsdörr måste följa de krav som ställs i lagar och föreskrifter. Och att säkerhetsdörrar är dörrar med inbrottsmotstånd RC3 och uppåt .”
Jag tänker att om man följer idén om att det är det som inte står som man som köpare behöver kolla så är det rimligt att köparen behöver undersöka vilken sorts säkerhetsdörr det är, om hen tycker att det är av betydelse. Man kan inte kräva en viss sorts standard på säkerhetsdörr, man kan bara kräva det som står, nämligen att det finns en säkerhetsdörr.
Däremot borde köparen inte behöva undersöka huruvida det verkligen existerar en säkerhetsdörr inom ramen för undersökningsplikten, eftersom det är uppgivet i prospektet att det finns det.
Men eftersom begreppet “säkerhetsdörr” inte är mer än en “marknadsföringsterm” enligt Wikipedia så betyder det ju ingenting. Ungefär som att kalla ett hänglås från Biltema för 39 kr för ett “säkerhetslås” - helt OK så länge man inte låtsas att låset har annan klassning än det har. Därför tycker jag mäklarens argumentation om att det är en “säkerhetsdörr av äldre standard” är en rimlig argumentation.
Fast de dörrar som finns i min brf som är från 1800-talet kan inte med bästa vilja i världen klassas som säkerhetsdörrar. Så precis vad som helst kan ju inte räknas, det måste ju finnas nånting att hänvisa till som gör dem till säkerhetsdörrar.
Men poängen är att om det var viktigt för köparen exakt vad som avsågs med säkerhetsdörr, så borde hen ha undersökt saken.