En sak jag också funderar på med alla dessa som har sina hundar lösa… Är de inte rädda för att deras hundar ska springa ut i vägen och bli överkörda? Kan ju räcka att hunden får syn på en katt, annan hund, brevbäraren, en hare eller nåt för att hunden ska glömma allt vad lydnad heter för att springa rätt ut i vägen med tunnelseende. Har man otur kommer det såklart en bil precis då.
Jag rider ofta på Djurgården och det är ofta jag stöter på lösa hundar. Vissa hundraser är mer jagande och i andra fall är de bara ystra, nyfikna och skälliga men oavsett så kan det skrämma skiten ut orutinerade hästar. Jag rider på beridna högvaktens hästar och precis som människor ogillar vissa hundar eller annat överraskande inslag. Många hundägare är förstående när man ropar åt dem att kalla in sin hund innan vi passerar men det finns fortfarande puckon som tycker att man inte ska rida om hästen inte kan “tåla lite” (läs hund som nafsar i hästens ben eller cirklar runt, runt en och skäller) och att de minsann har rätt ha sin hund lös.
Jag tror ni får hålla isär två saker här och inte blanda ihop problmets storlek med andelen av fenomenet som är problematiskt.
Problemet kan vara jättestort samtidigt som andelen av hundägare som gör fel är väldigt liten.
Det är samma sak jag upplever ofta med folk som gnäller på motorcyklar för att de låter så mycket. Jag (som har ett par hojar) har flera gånger hört folk beklaga sig om att man borde förbjuda motorcyklar för att de låter så förbannat högt.
Då blandar man ihop fenomenet motorcykel med motorcykel med moddat avgassystem. En försvinnande liten andel av motorcyklar låter mycket. Men de enda motorcyklar du hör som du kan störa dig på är de som låter mycket. Det blir en extrem form av confirmation bias för alla motorcyklar du ser är de som låter så du tittar på dem.
Samma sak med hundarna, de enda du noterar är de som skapar problem. Just för att de är den lilla andel som skapar problem.
Lösningen blir ju att alla måste erkänna att det är ett stort problem. Men en oerhört lite andel står för samma problem. Alltså man kan inte bortrationalisera problemet bara för en lite andel står för det, men samtidigt måste åtgärden vara riktad mot denna lilla andel och inte mot fenomenet (hundägare i Stockholm) i stort. För hundägare i Stockholm är inte problemets orsak.
TS verkar ha en uppfattning att en majoritet av hundägarna är orsaken till ett stort problem. Vet inte hur man annars ska tolka tex ”det kryllar av lösa hundar!”.
Visst finns det hundägare som inte sköter sig även i andra stadsdelar. Men jag ser helt enkelt inte den omfattande problembilden TS beskriver…
Det kan ju krylla av lösa hundar och samtidigt vara en en extremt liten andel av alla hundar som är lösa.
Båda kan vara sanna samtidigt…
Jag bor i en större stad med en finsk lapphund som i stort sett aldrig är kopplad.
Han kommer direkt på inkallning och sätter sig bredvid mig, går aldrig fram till främmande hundar eller människor. Kommer andra lösa hundar mot oss sitter han still och det är jag som får styra upp det hela.
Går vi ner till centrum är han kopplad.
Kommer aldrig att ta hans frihet ifrån honom pågrund av att andra hundägare inte har koll på sina hundar.
Beroende på var du är (och när) kan detta vara olagligt. Du gör ju såklart som du vill, men kom ihåg att det finns ibland lokal ordningsstadga som förbjuder dig att göra så.
Väl medveten om detta och tar konsekvenserna av mitt handlande.
Okej, så du skiter i regelverket? Då har @Leena nån att ta fajten med nu. ![]()
Vet inte hur många gånger jag hört hundägare säga typ exakt samma sak som du, att de har full kontroll över hunden och den har aldrig någonsin gjort något dumt… Funkar ju tills det inte funkar längre så att säga.
Varje gång en lös hund sprungit fram mot mig/oss eller mot våran hund (som är kopplad) så säger ägaren att deras hund aldrig gjort så förut… Nähe?, men nu gjorde den ju det ändå…
Det går att träna hundar men det är fortfarande ett djur som härstammar från vargar och jag tror det är omöjligt att hindra en hund från deras naturliga instinkter när dessa väl kickar in ordentligt.
Nä, nonchalant mot sina medmänniskor anser jag. Att det känns taskigt mot hunden och man tar ifrån deras frihet får man försöka leva med. Vore ju hemskt att behöva avliva sin hund för att den attackerat någon.
Hade gott! ![]()
Man bör förbjuda hundar, hästar, motorcyklar, bensinbilar överallt där det finns andra människor. Barn bör inte få röra sig själva utan föräldrar inom 25 meter. Ingen får spola i toan efter kl 20 och absolut inte gå med hårda sulor inomhus. Förbud är viktigt - eget ansvar kan aldrig ersätta lagar och regler!
Och ta för all del bort LUDDET! ![]()
![]()
![]()

Helt ärligt så vore världen bättre om alla tänkte mer på varandra, helt utan regler och lagar. Men nu funkar vi som ras (ja, medvetet ordval) inte så.
Om någon sa åt mig att gå/sitt/ligg och nekade mig mat eller höjer rösten om jag inte lyder skulle jag inte kalla mig fri ![]()
Väldigt många hundägare är korkade. Eller de tror att de har koll på sin hund.
Jag som springer mycket kan ärligt talat inte räkna ihop hur många gånger det blivit strul med hundar. Även blivit biten. Men jag tvekar inte en sekund att ge tillbaka till varken hundar eller ägare.
han inte farlig, hon vill bara hälsa, slick slick, tugg tugg, …
Tror inte det handlar om att vara korkad, bara total brist på respekt och empati.
Jag tycker att typ 90% av hundägare inte ska ha hund…
Hundarna blir understimulerade, för lite motion, för dålig pli samt förstår inte en hunds behov…
Har en dotter som blivit ”hundrädd” för att en ägare lät sin okopplade hund springa fram till henne då hon satt på en bobb.
Tänk en 5 åring sittande på en bobb som får en hyfsat stor hund komma framspringande och ”hälsa glatt”
”-han är ju så snäll…”
Jag är själv uppväxt med hund och tycker det är både omdömeslöst och obetänksamt att ha hundar löst på det sätter. Det räcker ju att de snabbt vänder sig/springer fram mot ett barn ett par meter bort så kan barnet bli rädd för livet.
De som har hunden gående ”fot” bredvid benet med full kontroll och hundens fulla uppmärksamhet har jag inget problem med. Inte heller de som ”håller in/stannar av” när de har en sprallig hund i koppel vid möte =kontroll på hunden/situationen.
Men tyvärr känns allt för ofta som att det är hunden som är ute och går med ägaren oavsett koppel eller inte…
Jag var ute och gick med min då treåriga dotter i villaområdet där vi bor. Plötsligt kommer en schäfer galopperandes i full karriär mot oss, på dotterns sida. Skällandes. Morrandes.
Den hann göra ett kort utfall och slita i dotterns jackärm innan jag träffade den med en spark i sidan.
Första och enda gången jag brukat våld mot ett djur.
Ägaren hade en helt annan uppfattning än mig om nödvändigheten i att fota till hennes ”bäbis”. Bäbisen ville ju bara leka. Hundmatten skrek ganska bra på mig tills jag upplyste henne om att dylika hyenor ska hållas kopplade och att hon ska vara väldigt, väldigt glad att det inte gick värre.
Min dotter är nu fem år äldre och älskar hundar men hatar schäfrar…
De tråkiga är att hunden fick sparken som ägaren borde fått…
Jag hade gjort likadant…