Billigaste hund att köpa och drifta?

Hej på Er,

Min fråga är halvt på skämt och halvt på allvar.

Funderar på att köpa hund. Dels för att det är mysigt men också för hälsofördelarna med promenader och sänkt stress när man klappar hunden. Vem behöver inte sänkta stressnivåer?

Men man vill ju inte bli ruinerad på kuppen. Så vad köper man? Blandras? Gärna lågt pris i inköp och inte så skadedrabbad/problematisk ras med lägre försäkringskostnad. Äta måste den ju få göra förstås. En stor vovve kanske kan ersätta min larmkostnad dessutom. Kan man göra avdrag för kostnader för vakthund förresten?

Lånar idag en fralla, en fransk bulldogg. Men jag tror att just den rasen är ganska skadedrabbad på olika sätt så just den rasen är inte intressant men det är annars en mkt sympatisk hund.

Prisa Gud för detta fina forum.

Ser fram emot att få läsa DINA tankar i frågan.

MVH

2 gillningar

Tror du bör undvika o ha hund. Om redan inköpskostnaden är ett problem då undrar jag hur du ser på kostnaderna för vetrinärvården. Du kommer märka att den biten är den stora kostnaden oavsett försäkring.

7 gillningar

Liten gatukorsning med typ brukshund à la skånk gårdshund.

Oftast räcker det nöjja sig klappa och gosa lite med grannens hund i vanliga fall. Billigt och bra :grin::+1:.

3 gillningar

Du är klok som en bok men hur får jag grannens hund att vakta mitt hus? :cowboy_hat_face:

1 gillning

Hund är tyvärr inte billigt, även om det absolut kan vara värt det. Man kan titta på omplaceringshundar som kostar en symbolisk summa (vi har haft flera), men man kanske ska ha lite hundvana först.

Vi betalar mer för hundförsäkring än vad helförsäkringen på bilen kostar. Ändå har vi nyligen fått betala först 6 000 för en operation (självrisken) och nu 20 000 för en munoperation som inte försäkringen täckte. Under de första 10 åren hade vi å andra sidan inga veterinärkostnader alls.

Kan vara bra att köpa en hund som inte behöver klippas eller trimmas också, kostar en del om man inte gör det själv.

1 gillning

Har lite erfarenhet av omplaceringshund ifrån min barndom, en schäfer. Den fungerade bra med familjen men den blev aggressiv mot utomstående. Men det kanske hade gått att lösa om man la ner mkt tid på träning.

1 gillning

Starta hunddagis, då får du betalt. Om du bara har möjlighet att ta hand om en hund åt gången är platsen oerhört exklusiv och betingar ett högt pris, jämför med förskolor där pedagog/barn-ration är hög.

Edit: Att bli fodervärd kanske också skulle kunna vara ett alternativ, dock mindre lukrativt än hunddagiset.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/vill-du-bli-fodervard/

Intressant. Har du några tips på hur man bäst tränar NER hunden så att man slipper att lämna ifrån sig hunden efter lämplighetstestet? Det vore ju tråkigt. Jag tänker mig några väldigt förtroenderaserande övningar för hund som man kan plocka fram på dagen för lämplighetstestet.

Jag skojar bara. Tack för dina bra tips!

3 gillningar

Brorsan har två kangaler. De klockar in på 130 kg tillsammans. Det var bra när han jobbade i restaurangkök och kunde ta hem resterna. Nu beställs maten på pall… :see_no_evil:

3 gillningar

Jag skulle ändå börja med vilken ras som skulle passa mina behov och livssituation. Sedan så kan man kolla med rasklubbarma. Ofta så förmedlar de omplaceringshundar. Någon kan ha köpt en hund från en uppfödare men lämnat tillbaka den.

2 gillningar

Mina föräldrar har varit fodervärld några gånger och det har inte varit det lättaste. Hundarna är ju avlade för polis/militär så de har ju egenskaper som skall passa in. En av hundarna var för aggresiv redan som valp så den fick de lämna tillbaks. Han är nu en suverän polishund med utmärkelser hit och dit men hemma passade han inte in.
Den emotionella stressen med att veta att dagen för test, när man eventuellt måste lämna bort hunden, närmade sig var också tuff.
Det är med andra ord inget man ger sig lättvindigt på :slight_smile:

1 gillning

En släkting har en avelshanne på foder. Hon tycker det är skönt att inte ha fullt ansvar då hon är pensionär. Ibland ska han iväg och alstra avkomma och ibland är det utställning, men i övrigt är det som att ha hund själv.

Jag misstänker att detta kräver lite bra kontakter med uppfödare iofs.

1 gillning

Jack russel terrier är en liten hund (med självförtroende som en stor) som är tuff, kostar inte mycket, har underull där man både slipper gå till frisören och köpa dyra vintertäcken. Kommer definitivt larma om någon är utanför. Men sedan ska man köpa en billig hund så kan nog det vara värt och lägga lite mer på en valp/unghud från uppfödare för dessa brukar vara mycket seriösa med flera hälsoundersökningar.

Vill du ha större hund att jobba med? Så kan man kolla på att vara fodervärd till försvarsmaktens schäfrar. Så får man hem en valp och behåller den i 12-18 månader. Annars kan man ta över en 1,5 årig schäfer som inte klarade provet och säljs för några tusen. Där är ju fördelen att man slipper valpstadiet som ändå är den krävande/dyra tiden att ha hund och förhoppningsvis får en väl hanterad hund från början.

Om du vill ha en hund som ersätter dina larmkostnader, så har jag svårt att se att en icke-tränad hund skulle göra att du sparar in på det. Eftersom både du och hunden skulle behöva träning på brukshundklubben för att känna er säkra i en sådan situation. Rasen som grupp kan ha egenskaper som passar för det men på individnivå kan det skilja sig mycket och det kommer inte med några garantier. Men då skulle jag skaffat en mindre hund med uppåt-öron för dessa brukar vara mer vaksamma för mindre ljud, om man just vill ha en hund som väcker en om någon smyger runt i trädgården.

Lycka till!

1 gillning

Tipsar också om att vara hundvakt!

Troligen finns det flera i ditt närområde som har hund som tacksamt skulle låta dig vara hundvakt ett par dagar i veckan. Kanske kan du till och med få lite betalt. Kan också vara ett bra sätt att känna efter hur det känns och även prata med hundägaren om omkostnader.

Men hundar är hur mysigt som helst, men räkna med att det behövs både tid och pengar för att det ska fortsätta vara mysigt. :heart:

1 gillning

Det finns en tjänst för detta (kostar ett par tior i månaden) om man inte spontant vill kasta sig över hundägare man stöter på i närområdet. Jag har dock inte provat tjänsten själv, så jag kan inte uttala mig om hur väl den fungerar.

1 gillning

Vi har en dvärgschnauzer. Mycket hund i liten förpackning. Men det kräver tid, intresse och pengar.

Vi sätter undan drygt 2000 i månaden och år med mindre dyra veterinärbesök så går det lite pluss. Andra år.

1 gillning

Jag hade på 7år med hund knappt några utgifter alls för vet.vård. Men var nog mest bara rena rama turen. Låter här inne som att det knappt händer :smile: Hade en blandras som verkade ha fått det bästa av sina respektive blandningar. Men skulle jag skaffa en hund i dagsläget skulle jag inte räkna med samma tur igen.
Djur kostar alltid, vissa mer, vissa mindre.
Vill man hålla kostnader nere och ändå må bättre rekommenderar jag promenader och bearbeta ev. Jobbiga saker med kurator/psykolog som ingår i högkostnadsskyddet. Också ett sätt att må bättre. Bara inte lika mysigt kanske :innocent:

1 gillning

Jag tipsar om whippet. Relativt sund ras, 12-14 kg. Äter ganska moderata mängder foder - verkligen ingen storätare. Kan skalla om det kommer okända besökare men är egentligen ingen vakthund. Minimalt med pälsvård, men kan behöva ett täcke på vintern ute. Inköpspris 17-19 000, omplaceringar och äldre oftast billigare. Försäkring kan du välja vilken nivå du vill lägga dig på, säg 2-4000 om året. Motionsbehov cirka 1 timme om dagen.

Har ingen koll i sakfrågan. Men köp en hund och inte en pimpinett varelse som skulle få stryk av kaniner om man släppte ut den i naturen.

6 gillningar