Avla på hund, en guldgruva?

Hej,

jag har kikat och funderat en del över att avla på min hund. Allt började med att när jag tittade på blocket efter hundar så såg jag annonser där folk “hyr” ut sina han-hundar för att para sig. Jag noterade också att de tar bra jävla betalt för detta. Vi pratar alltså allt mellan 3-10 tusen. Vad är egentligen haken med detta - känns ju som det slår inneboende med hästlängder för extra inkomst. Lämnar man bara hunden över dagen/helgen och hoppas på det bästa och sen cashar in, eller hur går det egentligen till :smiley: ?

Vänligen eventuellt framtida Hund-hallicken :dog: :heartbeat:

3 gillningar

Ja, varför inte.

Både hunden och du blir glada :joy:

2 gillningar

Det är nog svårt att gå plus på det där, eller ja om du har en förbannat populär hanhund så kanske.

Enkelt exempel är att det är stor sannolikhet att en tik som ni planerat att para med går i löp på vardag och du behöver ta ledigt från jobbet, ta dig till platsen, vara kvar i några timmar - och tar det sig inte eller vill de inte så behöver ni göra om samma procedur senare och det kan ju då sluta i att du har förlorat tid på jobbet, stått för resekostnad (hotell i vissa fall) för 0:- inkomst, eftersom inget hände.

Detta utöver veterinärbesök du kan behöva genomföra osv.

Hade det varit lukrativt hade marknaden sett lite annorlunda ut tänker jag.

Men jag har bara läst och hört om det från andra ägare.

3 gillningar

De flesta seriösa tikägare brukar välja en hanhund som är meriterad på olika sätt. På hundutställningar och eller olika former av prov (jakt/brukshund/lydnad etc). På så sätt hoppas man dels att hanhunden ska kompensera för eventuella brister hos tiken dels att avkomman ska överträffa föräldrarna. Så om du har en välmeriterad hanhund kan det vara idé. (Mindre seriösa tikägare vill nog inte betala särskilt mycket för en parning utan väljer närmaste/billigaste renrasiga hannaë)

4 gillningar

Mmm, man kan se att vissa hanhundar som presterar på elitnivå har en 400+ valpar haha…

Så min nästa hund kommer bli hane, vinna agility-vm och bli döpt till Djingis Khan.

6 gillningar

Snälla para inte din hund för tjäna några futtiga tusenlappar. Läs på om vad som krävs för att en individ ska vara lämplig att avla på och uppfylls inte det ska inte valpar tas. Det ställer till så mycket onödiga problem och lidande för hundar, ägare och till viss del samhället för att massa nötter som inte har någon som helst koll leker uppfödare för att deras hund är så fin eller för att tjäna lite slantar.
Vettiga och pålästa hundägare köper inte valp från sådana uppfödare vilket innebär att de som är minst lämpade att ha hundarna är just de som blir ägare.

12 gillningar

Så “töm och glöm” gäller inte hundriket?

Alltför vanligt tyvärr.

Tanken med min hund är att den ska bli en så kallad tjänstehund vilket redan där sätter en hel del krav på både höfter och psykisk stabilitet. Med rätt paketering och att inte sträcka sin business allt för geografiskt långt så tror jag detta kan gå hem! (åtminstone värt att testa)

Om du vill finna en seriös uppfödare så bör hundens stamtavla vara utan ras bundna sjukdommar. Även han som skall para sig bör frias från genetiska sjukdommar
En stor nackdel är att hanhundar som tillåts para sig blir galen s fort det finns en tik är nära kanske också blir svår med andra hanhundar inte tolererar andra hanhundar vill försvara sina chanser att para sig.

1 gillning

menar du att om han en gång får para sig så får han ett större sug när diverse tikar är i närheten? kontra att aldrig få “smaka på frukten” :sweat_smile:

2 gillningar

Ja det är stor risk i djurens värld är det den bästa,största, vackraste som får flickan
Många uppfödare brukar ta emot sina egna valpar om det r kris någon gång men har dom en egen avelshane kan dom inte ta in en vuxen hane

1 gillning

Hahaha, tack för dagens garv! :joy:

Jag tycker Ron Jeremy eller Rocco Siffredi är bättre namn.

1 gillning

Skaffa en pudelhane och erbjud den till alla tikar oavsett ras, så behöver du inte jobba mer så länge hanen orkar "jobba":rofl::grin::rofl:

Efter 30 år som uppfödare och hanhundsägare mpste jag tyvärr ta glädjen i från dig. Min bokföring visar ett underskott på minst 20000 varje år. En atraktiv hanhund har förutom en spännande ovanlig stamtavla med flera generationer högt meriterade hundar bakom sig ,själv bra merier helst både arbetsmeriter och utställningsmeriter och är friförklarad från de sjukdomar rasen har bekämpningsprogrsm emot, så innan någon tikägare ens överväger din hanhund har du lagt ut åtskilliga tusenlappar och tid på träning och meritering. Vore det enkelt skulle fler satsa på att ha hanhundar

8 gillningar

De seriösa kennelinnehavare jag känner har inte den ekonomiska situation du längtar efter. Där ligger år med utställningar både inom Norden och EU och selektiv avel nerplöjd för att få fram friska linjer/individer och som följer avelsprogram från rasklubbarna.

Ni gör ett fantastiskt jobb! Jag har glädjen att fortfarande kunna följa “vår hanne” och hans linje som ärvts ned genom hans barn, barnbarn och nu även barnbarnsbarn.

1 gillning

Eller varför inte TikTok?

(Nej, jag är inte göteborgare.)

1 gillning

Klockrent! Duddlar eller vad de kallas är av någon konstig anledning omåttligt populara. Kanske man skulle försöka sig på att popularisera någon ny variant?
Typ pudel och pitbull, eller tax och grand danois…