Är lite nyfiken på om det finns några djurälskare som har något lite mer udda, eller ovanligt djur hemma? Många har ju katt eller hund, men tänkte dedikera denna tråden för kärlek till dem lite mer bortglömda husdjuren!
Vad har du valt för ovanligt djur? Hur länge har du haft det/dem och hur kom det sig att du blev intresserad av äga just ditt djur?
Själv har jag tre underbara skrattduvor hemma! En hane och två honor. Dem är några av dem snällaste, mest gosiga och charmigaste fåglar jag någonsin träffat. Har ägt skrattduvor i över 20 år nu och tror aldrig jag kommer kunna leva utan dessa filurer igen. Intresset för duvor har alltid funnits hos mig sedan jag kunde gå. Har ägt och tävlat med brevduvor tidigare i mitt liv, men efter att jag slutade så ville jag ha en duva som jag kunde ha hemma. Därför hittade jag dessa mindre och exotiska duvor.
Wow! Vad intressant! Råttor som är så söta och klipska djur! En av mina bekanta äger råttor och det är alltid lika kul att se hur tama och smarta dem är. Även kul att höra om någon som uppskattar dem djur som många annars lätt ser som läskiga, eller rent av äckliga.
De har vassa tänder som kan nyttjas när de missförstår ens omtanke. Nyårsafton 1997 fick jsg det på handryggen. Det resulterade i hemmakirurgi för jag insåg att Malmöakuten skulle låta mig vänta till förmån för raketskador.
Tyvärr så är det rätt vanligt att i alla fall folk som jag stött på blir förfärade av ens tanken att man kan ha råttor, eller möss. Själv har jag endast haft möss, men flera personer har inte velat besöka mig på grund av mössen, trots att dem var i en bur. Det är extremt tragiskt att det finns så förutfattade meningar om så många fina och underbara djur på grund av bristande kunskap eller intresse.
Är dock glad över att det finns minst lika många som förstår att dem är precis lika underbara som alla andra djur.
Tycker kaniner ändå inte är speciellt vanliga! Väldigt söta och charmerande fluffbollar! Lättlärda och kan bli fantastiskt lyhörda om man ger dem lite tid och engagemang med!
Usch! Det ser inte ut som att det var några små bett precis, aj! Ändå tycker jag att det är starkt av dig att du inte lät den händelsen diktera kärleken för dina djur! Kan såklart vara traumatiserade när en sådan sak inträffar.
Får många år sedan skulle jag passa en iller en månad då ägaren gav sig av på tågluff. Illern skulle vara vara väldigt snäll och gillade att bli klappad enligt ägaren.
Första kvällen bet illern mig i handen så det såg ut som stockholms blodbad. Blev ett par sprutor och ett par stygn i handen.
Jag försökte inte klappa den igen och mina planer på att skaffa egen iller bleknade.