Billigaste hund att köpa och drifta?

Detta :point_up:t4::ok_hand:t4:!

2 gillningar

Hund är awesome !

Hur gör du om dagarna ? Behöver du lämna hunden på hunddagis så lägger ju kostnaderna iväg snabbt.

Om det inte behövs nu kanske det kan ändras senare pga jobbsituation.

Har du närstående som kan passa hunden vid behov ?
Gillar du att resa utomlands ? Kan bli dyrt både om hunden ska med eller stanna hos hundvakt.

Sen finns det många raser som kräver flera timmars promenad per dag samt diverse aktivering utöver det.

Hundar far ofta väldigt illa av att byta husse/matte.

Köp valp och behåll hela livet är det bästa för hunden själv :smiley:

Finns bättre sidor än RT att få tips och råd kring hela hund.
Lycka till :grinning:

6 gillningar

En hund är en varelse och innebär, liksom barn ett stort ansvar. Annars bör man välja något annat.

Det är dyrt men allt beror ju på vad man pysslar med.

En hund med vaktegenskaper är inget man ska köpa om man inte vill lägga mkt energi och pengar.

Jag är nog extrem på många vis men har en omplaceringshund med bruksraser av typen “hunden som tog osama bin laden.” Att ha en sådan hund som inte är helt mentalt stabil är ett halvtidsjobb och kräver enormt engagemang. Jag har lagt ner mycket pengar (bl a på byte av boende) och det kommer jag att behöva göra tills hunden inte finns kvar mer. Var det min plan med denna hund? Givetvis inte. Jag hade inte planerat att han skulle ha så svårt för miljöer och situationer som många tar för givet att hundar ska klara som han har. Är det värt det? Ja, till 100 %!

Men med driftstarka raser måste man ha med i beräkningen att drifterna kan pysa ut både här och var. I synnerhet om man tar en omplaceringshund.

Andra hundägare har otur med hälsan på sin hund och lägger en massa pengar på veterinärkostnader och besök hos sjukgymnast medan vissa har tur och har hundar som är billiga i drift. Sådant vet man inte innan.

Mitt råd till dig är skaffa inte en hund ännu. Mer research! Och se inte hunden som en ekonomisk resurs. Skaffa inte en ras avlad för egenskaper som låter bra men som kan bli svåra att hantera om du inte är beredd att lägga tid och energi. Skaffa en hund som matchar dig i intressen, aktivitetsnivå etc. Och håll dig till REKO hundträningsmetoder när det väl är dags!
Lycka till!!

6 gillningar

Vi har en storpudel. Den är frisk och har en driftskostnad på ca 600kr/mån.

1 gillning

Hund är svindlande dyrt! Förut levde vi en liten lägenhet och hade bara en liten bil. Sen skaffade vi hund. Plötsligt skulle den med vart vi än skulle, så vi fick skaffa hundbur, som så klart inte passade i lilla bilen. Så vi fick köpa större bil. Eller ja, varsin kombi blev det. Sen ville hunden ha en trädgård att leka i, så vi fick köpa villa… Dessutom är bajspåsar skitdyrt!

2 gillningar

En kort- eller strävhårstax är robusta hundar i behändigt format. Om den får frekvent motion och inte tillåts blir överviktig har du med stor sannolikhet en okomplicerad kompis för många år framöver.

Vi har en liten vaktmästare här hemma. Vi fick jobba otroligt mycket för att få henne att släppa den uppgiften utanför hemmet. Vi gick kurser, hade privat hundtränare och jobbade stenhårt. Vår hundtränare sa till oss att de flesta får kanske en “läromästarhund” en enda gång i livet men för oss slumpade det så att det var vår första egna hund. Var det värt det? Alla gånger, men att ha hund blir en livsstil. Det passar inte alla och för dem så är det nog bättre att vara hundkompis till andras hundar. Det är något som det finns ett stort behov av.

2 gillningar

Ska köpa en stående fågelhund när jag trappar ner jobbet om några år. En vorsteh eller en viszla troligen. Sen ska vi jaga fågel på hösten, köra draghund på vintern, vandra i fjällen och cykla MTB på sommaren. Får dryga ut maten med fisk och sämre bitar av älg. Vill inte skaffa en förrän jag verkligen har tid för hunden.

3 gillningar

Word!

Min läromästarhund har fått mig att börja läsa etologi på universitetet och fundera på stt byta bana :wink:

4 gillningar

Hej!
Roligt att du vill skaffa dig hund, det ger flera hälsofördelar och mycket glädje.
Jag kan jo prata personligen vad jag tycker, med bakgrund i att jag är veterinär och vet vad jag ser på jobbet.

Till att börja med: Den perfekte hundrasen finns inte. Och det finns såklart ingen garanti för en frisk hund.

I generella drag är jakthundarna och gårdshundarna mer avlade på praktiska egenskaper jämfört med hundar avlade på bakgrund av det estetiska hos sällskapshundarna. Dette gör att hundar avlade för praktiska egenskaper inte drabbas lika mycket av diverse ärftliga sjukdomar. Men dom kräver sitt i vardagen, och det kan bli utmanande om en inte är beredd på att använda hunden till dens ändamål.
Om mycket aktivitet inte passar livssituationen, och du vill ha sällskap så gäller det undvika raser med extremavel, tex mycket kort nos, mycket hud, mycket stort huvud etc.

Kolla upp med rasklubbarna, och kanske du kan ringa och kolla med din lokala veterinärklinik. Kolla försäkringsbolagens statistiker. Dom ger ett intryck av hur mycket veterinärvård som krävs hos olika raser.
Vet inte om jag ska nämna någon ras. Det är som sagt något hos alla, men jag tror ändå jag har förmedlat i stora drag hur en bör tänka vid val av hund.

Sök på litteratur och läs upp dig på rasen du är intresserad i att köpa. Lycka till!