Är Ubiquiti UniFi prisvärt?

Ubiquity sägs ju vara bra, men samtidigt kostar dom en hel del.

Jag kan bara berätta om min erfarenhet då jag var i ungefär samma sits. Trähus med tre våningsplan (260kvm) + källare. Jag köpte 2st 2-pack Asus CD6 för totalt 1398:- som får anses som förra generationen utan Wifi6.

Som tillfällig lösning har jag första accesspunkten på plan 3 i ena änden av huset. Därefter har jag trådlös överföring till en andra accesspunkt på plan 2 i samma ände av huset där jag har stationär dator inkopplad via kabel.

Med endast två accesspunkter är det täckning i hela huset förutom i ena änden av källaren. Däremot så skulle jag tjäna på att koppla in en extra accesspunkt då uppkopplingen är bristfällig i ena änden av huset, men det “fungerar”. Dessutom äger jag två extra accesspunkter som ännu inte används.

Jag kommer i framtiden att dra kabel mellan 2-3 av accesspunkterna och flytta dom i huset för att få dom mer centralt. På detta sätt förväntar jag mig att få snabbare överföring mellan accesspunkterna, relativt god trådlös täckning överallt samt möjligheten att koppla in med kabel om behov finns.

Hittils har dom fungerat rätt stabilt och det är främst jobbdatorn som ibland kopplar upp sig på wifi, men sedan inte får något internet. Detta har hänt 3 gånger men andra trådlösa enheter har inte haft det här problemet.

Sen får man själv avgöra vilka behov man har och vad man värderar. Jag är av den uppfattningen att man inte ska döma ut lågbudget prylar och att de dyraste inte alltid är bäst för mig.

Anledningen varför jag valde Asus före TP-link var att den har webbgui och backhaul-funktionalitet samt att vissa funktioner kostade i TP-link.