Är vårt bilägande så billigt det kan bli?

Jag har svårt att se att ni skulle komma mycket billigare undan utan att göra kraftigt avkall på komfort och driftsäkerhet.

Det finns ju ett direkt samband mellan kostnad i värdeminskning kontra underhåll/reparationer. Gör man mycket själv kan man komma undan billigare men efter ett tag blir inte reparationerna försvarbara om man inte har ett stort intresse och väldigt mycket tid för mekande i garaget.

Jag själv äger en bil (Golf) från 2012 som jag servar själv för en 1000-lapp per år och gör enklare underhållsarbeten på (bromsbelägg, lagat avgasröret, regelbunden rostlagning, etc). Det mest avancerade jag gjort är nog att byta bromsvätska vilket tog 1-2 timmar. Tiden är försumbar men kostnadsbesparingen är stor. Kostnaden landar på runt 1500 per månad inkl skatt, försäkring, besiktning, underhåll, reparationer och service. Lägger jag till bränsle tillkommer 3000 kr. Har ägt bilen i 4 år och slagit ut alla kostnader.

Det börjar närma sig försäljning då jag inte vill göra mer omfattande reparationer och när jag själv räknat på olika former av bilägande har jag landat i att för mig (liksom dig) som gör enklare saker själv blir det mest ekonomiskt försvarbara att köpa en bil i 100 000-kronors klassen (ca 3-5 år gammal) och äga den i 5 år. Räknar då med 8000-10 000 kr i värdeminskning per år men slipper (förhoppningsvis) istället dyrare underhållsarbete. Då får jag dessutom köra en relativt fräsch bil och slipper krånglet med en äldre opålitlig bil.