Är vårt bilägande så billigt det kan bli?

Tack för alla svar! Jag har reviderat siffrorna en aning; sänkt däck-kostnaden samt oväntade reparationer och la till försäkring (trafik).
Ska man vara riktigt hård ska man kanske ange någon slags risk-schablon-kostnad viktat mot sannolikheten för totalhaveri eller trafikolycka. Jag lämnar det för stunden.

Kamrem ska hålla i 20, eller om det var 24 000 mil på dessa modeller, en “long life” rem eller vad Skoda nu kallar det. Ni som har koll kanske kan fylla på. Det är en 1.4 tsi.
Men ja, kanske borde det tas upp som en kostnad ändå, givet att vi vill ha bilen länge.

Bra input ang. att göra service själv vs. verkstad.
Jag brukar skriva min signatur i serviceboken vid varje service jag gör, skriver ut ett excelark över de saker som är åtgärdade och sparar det tillsammans med kvitton över delar jag beställt. Det har gått bra vid tidigare bilförsäljningar, men jag kan absolut tänka mig att man förlorar en del av intressent-poolen. Jag gissar att det som ändå talar för att göra det själv är att besparingen blir stor över många år och att det (ofta) finns intressenter som inte är så petiga med stämplarna som många andra, kanske speciellt inte när det ändå finns papper på all service som gjorts själv.

Något jag inte nämnde är att vi hoppas kunna äga bilen långt mycket mer än 5 år till, men osäkerheten i siffrorna skulle antagligen bli svårskattade över så långa tidsspann, även om bilen förhoppningsvis kan bli billigare att äga om 5 år och framåt. Risken för haveri ökar så klart, så det är en kalkyl som kräver lite statistiskt underlag är min slutsats.

Jag ska titta närmare på att ställa av och på bilen, det var ett intressant tips!