Är Volvo XC90 för stor?

För plats i garage med betongvägg på ena sidan. Platsen är 310cm bred, men begränsas av själva garageporten vid infarten så att bredden vid infarten till platsen är som minst 280cm. Har kört in bekvämt med BMW 318d och Peugeot 3008 samt många andra bilar, men ingen större.

Det verkar bra på pappret men kanske på gränsen?

1 gillning

Kanske enklast att typ låna/hyra en liknande bil och testa, iom att du verkar ha tillgång till platsen redan? Å andra sidan lär du få mer valuta för din nya XC90 om inte kan komma ur den väl parkerad :slight_smile:

2 gillningar

Jo tänkte det också, kanske gör så.

1 gillning

214 bred med speglar. Ger 66 cm vid inkörningen, 33 cm per sida. Beror hur vass du är på att backa…om du kan backa rakt ut?

Sen är frågan hur mycket du behöver för att öppna dörren. Åk förbi en handlare och öppna dörrarna och mät.

1 gillning

Nej, det är backning 90 grader, jag brukar ligga ca 10cm ifrån runt en pelare på min höger. Vägg på min vänstra sida men den kommer jag aldrig nära. Ganska gott om plats för själva svängen. Väl på plats kan jag öppna alla dörrar fullt ut på BMWn :slightly_smiling_face:

Volvo har ingen liknande funktion som Teslas Summon? 2023 antar jag att det är fler tillverkare som erbjuder samma sak som Tesla en gång var först med (tror jag?).

Vet ej, det skulle bli en nybeställd firmabil i så fall 2023 eller 2024, jag skulle nog inte våga köra med någon automatisk parkering inomhus :slightly_smiling_face: men jag gillar sensorer och kameror, det används flitigt.

Jag har iofs för mig att jag testat automatisk parkering på en XC90 (ej min) redan för en del år sen. För 5 år sen om jag räknar rätt.

https://se.automobiledimension.com/modell/volvo/xc90

Mätning av bredden av 1923 millimeter motsvarar bredden av Volvo XC90 2019 utan ytterbackspeglar och värdet på 2140 millimeter med ovikta speglar.

1 gillning

Enligt Volvo är XC90 2 meter bred. Så du har ca en halv meter på var sida. Det blir nog lite tajt, men kan funka om man öppna dörrarna försiktigt.

Jag tror bredden är ganska vanlig. Men XC90 är väldigt lång (5 meter) och hög (1,8 meter). Jag tror längden är lite jobbig om man ska komma åt bagageutrymmet. Man får parkera med fören in i p-fickan.

1 gillning